Arhiva Contact Despre noi Link-uri
 Stiri
 

 

 

Arhiva
Contact
Despre noi
Colaboratori

Titlurile principale

NOSTRA AETATE
Apologetica
Teologie
Site-uri Baptiste
Istorie
Pastorala
Articole
MEDIA
Stiri internationale
Din presa romana
Posta Redactiei

 

 

 

 

Pagina de ştiri

 

Interviu cu Vp. Cultului Penticostal, pastorul Moise Lucaci

Vox Vocis 28 Ianuarie 2008

Moise Lucaci, nascut în Ineu, judetul Arad, a copilarit în satul Chieu, comuna Târnova. A crescut într-o familie de credinciosi penticostali si a frecventat de mic biserica penticostala. “Am crescut în biserica si am cântat în mod deosebit. M-am ocupat de muzica, am condus orchestra Bisericii Penticostale din Chieu si pentru multi ani m-am dedicat câtorva generatii de copii acolo. Apoi, am început sa predic Cuvântul Domnului, înca de tânar. La 14 ani am avut prima predica. La 17 ani am început sa predic mai mult, iar la 18 ani si mai mult iar, pe masura ce am crescut, Domnul m-a folosit mai mult pentru vestirea Evangheliei”, sustine pastorul.
A terminat facultatea de agronomie din Timisoara, unde a si locuit o buna bucata de vreme, participând la programele Bisericii Elim. A început sa lucreze ca slujitor în comuna Liming, unde a constituit si o orchestra de care s-a ocupat timp de trei ani. “A trebuit sa ma mut de acolo si sa plec la Orastie, datorita unor împrejurari. Apoi, m-am casatorit cu Livia Ianchis. Pe ea am cunoscut-o în Timisoara, unde a studiat chimia, dar, datorita unor împrejurari, am fost nevoit sa ma mut în Orastie, de unde este ea”, spune fratele Lucaci. Are trei copii si din 1990 este pastorul Bisericii Penticostale din Orastie.

“Am fost pastor judetean opt ani si de anul trecut sunt vicepresedintele Cultului Penticostal. De asemenea, am tinut sa îmi fie încredintat Departamentul de Tineret, Familie si Copii din cadrul Cultului, pentru ca am vrut sa fac ceva pe acest segment. M-am apucat de treaba, iar la începutul acestui an am facut un proiect pe care am încercat sa îl respect. Am trecut pe la mai toate comunitatile regionale, obiectivul nostru fiind acela de a transmite un mesaj catre toate bisericile penticostale din România. Cu ajutorul Domnului, am ajuns în destul de multe comunitati pâna la ora asta, mai avem doar câteva comunitati la care trebuie sa ajungem la începutul anului viitor. Speram sa încheiem acest maraton”, crede slujitorul.

Pasi: Cum se vede Legea Cultelor promulgata în Parlament, din prisma conducerii Cultului Penticostal?

Moise Lucaci: Legea Cultelor, pe lânga neajunsurile pe care le are, pentru ca, fara îndoiala, sunt câteva neajunsuri în ea, eu consider ca ne avantajeaza. Probabil ca cel mai mare avantaj este ca s-a luptat ca acel cuvânt de “prozelitism” sa fie scos din lege, deci efectiv el nu mai este cuprins în lege. Asta ajuta foarte mult evanghelistii.

Pasi: Bine, dar articolul 13 din lege face referire chiar la acest lucru. Nu-i asa?M.L.: E adevarat ca ne poate afecta acest articol, el fiind introdus în momentul în care lumea musulmana s-a confruntat cu diferite caricaturi cu privire la profetul Mohamed si la alte simboluri musulmane. Însa, se va elabora si un regulament de aplicare a legii si în acest regulament se vor da detalii privind aplicarea legii, inclusiv a articolului 13.

Pasi: Cum ramâne cu cimitirele confesionale?

M.L.: Despre acestea, legea prevede ca în cimitir pot fi înhumati si credinciosi de alte confesiuni, chiar daca acesta este confesional. Cu toate acestea, în România dreptul de proprietate este sfânt si nu ne putem baga peste proprietatile altor confesiuni.

Pasi: Pentru ca se vorbeste de diferite cifre, pâna la urma câti penticostali suntem în România?

M.L.: Eu cred ca suntem 500 de mii, adica jumatate de milion. Însa, bisericile ne dau la 250, 300 de mii. Nu înteleg de unde acest decalaj. Probabil ca sunt mai multi care nu figureaza în registre. De fapt, când spun ca suntem 500 de mii, ma bazez pe cei care declara ca sunt penticostali si, totusi, nu sunt înscrisi într-o evidenta. Noi avem la Cult o evidenta a celor înregistrati, care platesc cotizatie, dar acestia sunt numai cam 220 de mii.

Pasi: Biserica Ortodoxa si-a schimbat Patriarhul. Cu aceasta ocazie, noul Patriarh a deschis o adevarata “ofensiva mediatica” crestina în România. La ce ne asteptam în acest context?

M.L.: Legea cultelor reglementeaza functionarea fiecarui cult si a fiecarei asociatii religioase. Nu ne putem astepta la o ofensiva a ortodocsilor împotriva noastra, pentru ca nu le permite legea. Nu cred ca e un pericol instalarea unui nou Patriarh în România, indiferent care este acela. Biserica ortodoxa, chiar daca este majoritara în România, trebuie sa fie subordonata legilor statului si trebuie sa fie echitabila si echidistanta în relatiile cu celelalte culte.

Pasi: Îi va creste puterea foarte mult pentru ca media e o arma foarte puternica.

M.L.: O sa încercam sa promovam si noi credinta noastra în media. Noi am fost si atacati cu tot felul de minciuni si lucruri neadevarate pe aceste canale si am putut prea putin sa ne aparam. Avem, e drept, câteva posturi de radio si televiziune, dar ideal ar fi sa avem un post national, post care sa ajunga în toata tara. Avem, deocamdata, promisiuni din partea celor care sponsorizeaza posturile de televiziune, ca vor face în asa fel încât sa existe un astfel de post national. Acesta ar fi extraordinar de bine venit. Dupa cum bine stiti, noi înca nu avem nici macar un site al cultului. Am început deja lucrul la acest site, care va fi împartit pe departamentele pe care Cultul le are în cadrul sistemului de organizare.

Pasi: De ce atât de slaba reactia Cultului fata de media?

M.L.: Pentru ca ne miscam greoi. Si reactiile noastre vis-a-vis de atacurile mediei sunt mai slabe. Dar, adevarul e ca noi nu luptam cu armele lor. Noi luptam cu armele luminii si încercam sa nu raspundem cu aceeasi moneda. E drept, însa, ca trebuie sa facem un site unde sa putem sa ne afirmam opinia noastra fata de unele evenimente. Avem revista Cultului, însa ea are un circuit intern si nu poate sa se adreseze tuturor celor interesati.

Pasi: S-a pledat mult în ultima vreme pentru scoaterea dosarelor securitatii. Cum vede conducerea Cultului acest lucru?

M.L.: În primul rând, e o chestiune care nu depinde numai de noi. Depinde de CNSAS, care are foarte multe solicitari si n-a ajuns înca la noi. Când va ajunge la noi, sigur ca vom fi analizati si noi, dar în primul rând vor fi analizati cei din conducerea Cultului, în mod deosebit Comitetul Executiv.

Pasi: Dar cum vi se pare presiunea pe care o exercita generatia tânara, care pledeaza pentru scoaterea acestor dosare la lumina?

M.L.: Se poate crea un conflict în acest sens, de aceea tinerii trebuie sa stie ca aceasta atitudine este cu doua taisuri. Este normal, pe de o parte, sa cunoastem adevarul, sa vrem sa-l aflam, dar, pe de alta parte, însa, nu putem sa acuzam batrânii fara discernamânt. Daca cineva a fost nevoit sa raporteze ca sa poata tine biserica, sa raporteze anumite situatii la Securitate si asa mai departe, dar nu a afectat pe nimeni si nu a lezat imaginea cuiva sau nu a facut cum se spune “politie politica”, nu cred ca trebuie sa fie acuzat. Daca, însa, sunt situatii, si eu încerc sa cred ca nu sunt, când cineva a fost lezat de pe urma informatiilor furnizate de catre un slujitor, acesta o sa suporte consecintele.

Pasi: Cum a fost receptionat de catre biserici noul regulament al Cultului Penticostal?

M.L.: Cu cine am discutat eu pâna acum - multi pastori la nivel judetean si consilii pastorale - am sesizat o reactie pozitiva a bisericilor. Toata lumea spune ca aceasta masura a ajuns prea târziu. Si noua ne pare rau ca nu am luat decizia mai devreme. Era nevoie sa se stie si sa se cunoasca limitele în care putem sa actionam, plaja pe care putem sa ne manifestam si cât. Am vorbit mereu la general, am lasat mereu la latitudinea pastorilor bisericii, sigur ca pastorii puteau sa aiba o pozitie sanatoasa, biserica, însa, si oamenii din biserica au încercat sa îi influenteze si sa faca presiuni asupra lor. Pastorii nu au avut un document cu care sa se apere, în marturisirea de credinta scrie despre simplitate, dar tot generalitati. Biblia, vorba tinerilor, “o interpretam diferit” si a fost necesar un asemenea document ca sa ne putem apara si sa putem spune ca nu e pozitia unui pastor si nu e pozitia unui om, ci e pozitia Cultului Penticostal din România.

Pasi: Diferentele la nivelul Cultului nu sunt numai de vestimentatie, ci si privind doctrina. Aveti în vedere sa elaborati un document care sa stabileasca doctrina Cultului?

M.L.: Ar trebuie sa avem în Cultul Penticostal un regulament de ordine interioara, pe care noi nu îl avem, deocamdata. Însa, regulamentul îl vom face treptat, asa cum am facut cu problemele de pâna acum.

Pasi: Da, dar un manual de doctrina penticostala, nu numai de vestimentatie si muzica nu e necesar?

M.L.: Doctrina noastra este prezentata în cursul de dogmatica care se preda la ITP. Nu stiu, însa, exact ce se preda în Institut acum. Nu am aceste informatii. Însa, noi am facut dogmatica fratelui Sandru, care se pare ca acum nu mai e studiat în Institut. Cum sa va spun, eu cred ca problemele sunt depasite, cei tineri stiu ca mântuirea vine prin credinta în jertfa Domnului Isus Hristos, dar asta, bineînteles, nu exclude staruinta dupa Duhul Sfânt.

Pasi: Cu toate acestea, predicam diferit.

M.L.: Nu. Nu predicam diferit. Mai nou, mai ales în privinta Botezului cu Duhul Sfânt, nu predicam diferit, iar în legatura cu spalarea picioarelor si alte astfel de diferente, voi stiti bine ca au fost doua grupari penticostale care s-au unit si care s-au acceptat unele pe altele si care au spus: “Noi nu va contrazicem pe voi ca faceti spalarea, iar voi sa nu ne loviti pe noi ca nu o facem”. De fapt, aceasta problema nici nu stiu daca ar trebui sa o bagam la doctrina. Aici este o problema de convingere, unii o fac si altii nu o fac. Nu intram în detalii.

Pasi: Nu e o problema de convingere si în ceea ce priveste manifestarile în biserica?

M.L.: Nu pot sa ma manifest si sa îl deranjez pe cel de lânga mine. Pentru ca, nu îmi permite apostolul Pavel. El spune ca nu am voie sa vorbesc nici macar în limbi, dar atunci cum sa chiui la urechea cuiva? Deci, nu am voie sa vorbesc în limbi daca nu am cine sa talmaceasca limba respectiva, asa spune Pavel. Si atunci, pe partea asta prefer trei cuvinte întelepte, decât 10 mii în alta limba. E adevarat ca si rugaciunea în comun e deranjanta, de aceea, si la rugaciunea în comun urletele, tipetele si asa mai departe nu sunt potrivite în biserica. Deci, rugaciunea trebuie sa fie ca un zumzet în biserica, nu urlete si tipete, iar când ne rugam mai tare, sa ne rugam toti mai tare si daca ne rugam încet, sa ne rugam toti încet. Uniformitate, fie ca ne rugam mai tare, fie ca ne rugam mai încet.

Pasi: Ce mesaj aveti pentru cititorii Pasi?

M.L.: În vremurile acestea pe care le traim sa ne întoarcem la Cuvânt; este foarte important sa pastram lumina Duhului prin legatura pacii. Deci, sa mentinem unitatea Duhului. Chiar daca suntem diferiti, pentru ca nu putem sa fim toti la fel, dar în aceasta diversitate sa pastram unirea Duhului. El ne stie pe toti. Eu îmi doresc sa respectam, atât hotarârile Scripturii, cât si hotarârile Cultului, pentru ca asa putem sa ramânem lumina. Daca nu respectam aceste hotarâri, vom ajunge la dezbinari si la probleme de felul acesta. Unirea Duhului se pastreaza într-o învatatura sanatoasa si într-o practica sanatoasa.

Courtesy of Pasi (www.pasi.ro)

sus

horizontal rule

Ce este nou?

Mapamond Creştin Baptist - ştiri de interes pentru creştinătatea română.

 

Biblia Online - versiunea Dumitru Cornilescu tocmai a fost actualizată la versiunea 1.0! Sunteţi invitaţi să o vedeţi - şi să o folosiţi! Acum într-o nouă interfaţă, cu motor de căutare propriu şi plan de citire a Bibliei într-un an!

 

Grup de Discuţii Apologetică - te poţi abona şi scrie mesaje care să fie dezbătute, discutate în acest grup de către membrii săi.

 

Forum - actualizat şi diversificat, securitate crescută, caracteristici de ultima ora

 

CHAT Creştin! - aici intri dacă vrei să discuţi cu prietenii sau să îţi faci prieteni noi. Teme diverse.

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole la subiectele doctrinare despre:

 
HRISTOLOGIE (doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE (doctrina despre Duhul Sfânt şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE (doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE (doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE (doctrina despre mântuire)
 
BIBLIOLOGIE (doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE (doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE (doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE (doctrina despre lucrurile viitoare - sfârşitul)
Newsletter gratuit!

Apasă aici dacă doreşti să primeşti lunar pe email notificări despre apariţia următorului număr al Publicaţiei de Apologetică

 

 Înapoi Înainte 
Copyright © 2003-2006 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate