Arhiva Contact Despre noi Link-uri
 Stiri
 

 

 

Arhiva
Contact
Despre noi
Colaboratori

Titlurile principale

NOSTRA AETATE
Apologetica
Teologie
Site-uri Baptiste
Istorie
Pastorala
Articole
MEDIA
Stiri internationale
Din presa romana
Posta Redactiei

 

 

 

 

Pagina de ştiri

 

Atac fara precedent al patriarhului Serbiei la adresa Bisericii Ortodoxe Romane

Vox Vocis 21 Ianuarie 2008

Pavel al Serbiei: "Reactivarea eparhiilor din Basarabia aminteste de perioada nazista"

Patriarhul Serbiei, Pavel, a trimis o scrisoare patriarhului rus Aleksei al II-lea, in care condamna decizia Bisericii Ortodoxe Romane de a reinfiinta trei eparhii istorice pe teritoriul canonic al Bisericii Ruse, afirmand ca reactivarea Mitropoliei Basarabiei are legaturi cu perioada nazista, potrivit unimedia.md. In scrisoarea patriarhului Serbiei, a carui continut este publicat pe site-ul oficial al Bisericii Ortodoxe Ruse se arata: "Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Sarbe sustine in totalitate eforturile Patriarhiei Moscovei indreptate catre restabilirea unei ordini canonice normale in Moldova, care este o regiune canonica traditionala a a Patriarhiei Moscovei". Totodata, Patriarhul Pavel subliniaza ca "sfidarea traditiilor canonice a stat la baza crearii aaa-numitei Mitropolii a Basarabiei". Totodata, patriarhul Serbiei apreciaza ca reactivarea eparhiilor traditionale romanesti este asociata "cu una din cele mai negre perioade din istoria umanitatii, perioada ocupatiei naziste".

Negocieri blocate

Precizam ca in luna octombrie a anului trecut, Patriarhia Romana a anuntat reactivarea celor trei eparhii istorice ale Mitropoliei Basarabiei - Episcopia de Balti, Episcopia Basarabiei de Sud si Episcopia Ortodoxa a Dubasarilor si a toata Transnistria. Acest fapt a provocat reactii dure din partea Mitropoliei Moldovei de la Chisinau, dependenta canonic de Patriarhia Moscovei. La randul sau, Biserica Ortodoxa Rusa a cerut, la inceputul lunii noiembrie, Patriarhiei Romane sa anuleze hotararea privind deschiderea celor trei eparhii in Republica Moldova, considerand ca aceasta ar cauza "prejudicii serioase, atat relatiilor reciproce dintre cele doua patriarhii, cat si unitatii ortodoxe in ansamblu''. Ca urmare, reprezentantii Patriarhiei Romane si ai celei Ruse s-au intalnit la 22 noiembrie la Manastirea Troian din Bulgaria, pentru a discuta problemele legate de hotararea Sinodului de la Bucuresti. Discutiile din cadrul intalnirii nu s-au soldat cu niciun rezultat concret, atmosfera intalnirii fiind categorisita de presa bulgara drept "una de scandal". La sfarsitul anului trecut in cadrul unei intalniri cu mitropolitul primar Cristofor al Bisericii Ortodoxe din Cehia si Slovacia, Patriarhul rus Alexei al II-lea a calificat reactivarea de catre Sinodul BOR a trei eparhii de pe teritoriul Republicii Moldova drept "o ingerinta brutala in spatiul canonic al Patriarhiei Ruse si o violare a normelor canonice ale Bisericii Ortodoxe Ruse".

BOR: "Nu raspundem la aceste acuzatii gratuite

"Atunci cand doresti sa emiti un punct de vedere inn legatura cu o problema controversata intre doua parti este firesc sa cunosti pozitia ambelor, or Patriarhia Serbiei nu a solicitat punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe Romane", ne-a declarat purtatorul de cuvant al Bisericii Ortodoxe Romane, Constantin Stoica. In ceea ce privesc aprecierile patriarhului Serbiei despre reactivarea episcopiilor Mitropoliei Basarabiei ca despre un act ce ar aminti de perioada nazista, Constantin Stoica a replicat: "Preferam sa nu raspundem la acest gen de acuzatii gratuite". Si dupa reactiile extrem de dure ale Patriarhiei Moscovei, BOR a ales evitarea "modului polemic", pentru e se evita "deteriorarea relatiilor dintre cele doua Patriarhii. " La Declaratia Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse, Patriarhia Romana nu raspunde in acelasi mod polemic, desi considera ca toata argumentatia partii ruse, din punct de vedere istoric, este neconvingatoare, iar interpretarea sfintelor canoane invocate este artificiala si necorespunzatoare cazului in speta. Atitudinea Patriarhiei Romane de a nu polemiza mediatic cu o alta Biserica Ortodoxa Sora trebuie inteleasa ca evitare a escaladarii conflictului si a deteriorarii relatiilor dintre cele doua Patriarhii. Fata de spiritul acuzator al Declaratiei Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse, Patriarhia Romana a ales sa explice, cu calm, evenimentele istorice si situatia prezenta, ramanand deschisa spre dialog si cooperare", a comunicat Patriarhia Romana.

Prezentam integral punctul de vedere al BOR legat de reactivarea eparhiilor istorice din Republica Moldova

"Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in sedinta sa de lucru din 22 octombrie 2007 - care a avut drept scop definitivarea noului Statut de Organizare si Functionare al Bisericii Ortodoxe Romane, in consens cu noua Lege a Cultelor din Romania (Legea 489/2006) - luand act, cu binecuvantare, de hotararea Mitropoliei Autonome a Basarabiei referitoare la reactivarea eparhiilor sale sufragane (Arhiepiscopia Chisinaului, Episcopia de Balti, Episcopia Basarabiei de Sud si Episcopia Ortodoxa a Dubasarilor si a toata Transnistria), le-a inscris juridic in Statutul Bisericii Ortodoxe Romane, la capitolul Organizare, unde, potrivit sistemului traditional de organizare a Bisericii Ortodoxe, fiecare mitropolie are in componenta eparhii sufragane. Pentru aceasta, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a tinut seama de urmatoarele considerente:

1.Teritoriul din stanga raului Prut, locuit de stramosii romanilor inca din secolele III-IV d. Hr., a depins din punct de vedere canonic-duhovnicesc de Patriarhia de Constantinopol;

2.in anul 1401, cand Patriarhia Ecumenica a recunoscut canonicitatea Mitropoliei Moldovei (infiintata in anul 1386), acest teritoriu facea parte din Mitropolia Moldovei, care era pastorita de ierarhi romani, cu resedinta la Suceava si apoi la Iasi. Cand Biserica Ortodoxa Rusa l-a ales, in anul 1448, pe mitropolitul Iona (fara a avea binecuvantarea Patriarhului de Constantinopol), considerandu-se ca fiind autocefala (recunoscuta ca atare de Patriarhia Ecumenica de abia in anul 1589, in timpul primului patriarh cu numele de Iov), aceasta nu avea jurisdictie canonica asupra teritoriului dintre raurile Prut si Nistru.

3.Foarte tarziu, in anul 1812 - anul anexarii lui injuste de catre Imperiul tarist - acest teritoriu a fost inclus, in mod necanonic, in jurisdictia Bisericii Ortodoxe Ruse, care, in 1813 a infiintat pe acest teritoriu - reorganizat ca o noua gubernie, numita Basarabia - eparhia de Chisinau, cu scopul rusificarii populatiei romanesti din partea de rasarit a Moldovei.

4.in 1918, dupa proclamarea independentei Basarabiei si votarea de catre Sfatul tarii de la Chisinau a unirii cu tara Mama, Romania, Eparhia rusa a Chisinaului, dependenta de Patriarhia Moscovei, si-a incetat activitatea, iar Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Autocefale Romane a infiintat Arhiepiscopia romana a Chisinaului.

5.in 1922, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a infiintat inca doua eparhii in Basarabia - Episcopia Hotinului, cu resedinta la Balti si Episcopia Cetatii Albe, cu resedinta la Cetatea Alba -, iar in 1927, Arhiepiscopia Chisinaului a fost ridicata la rang de Mitropolie, avand ca eparhii sufragane episcopiile mentionate mai sus. Acestora li s-a adaugat, in anul 1941, din ratiuni pastoral-misionare (tinand seama de persecutia stalinista impotriva Bisericii Ortodoxe din zona), Misiunea Ortodoxa Romana pentru Transnistria, cu statut de eparhie.

6.Mitropolia Basarabiei cu cele patru eparhii sufragane ale sale mentionate mai sus a functionat pana in anul 1944, dupa care a fost fortata de catre regimul comunist sovietic sa-si intrerupa activitatea.

7.in anul 1992, ca urmare a dezmembrarii Uniunii Sovietice si a proclamarii Republicii Moldova ca stat independent si suveran, a fost posibila, in conditii de libertate, reactivarea Mitropoliei Basarabiei, in dependenta canonica de Biserica Ortodoxa Romana, ca Mitropolie Autonoma.
8.in data de 30 iulie 2002, autoritatile de stat ale Republicii Moldova au inregistrat oficial Mitropolia Autonoma a Basarabiei ca entitate juridica religioasa recunoscuta, prin inscrierea acesteia in Registrul de Culte.

9.in noiembrie 2004, Adunarea Generala a Mitropoliei Autonome a Basarabiei a incheiat procesul de reactivare a vechilor sale eparhii sufragane (inceput inca din anul 1992), avand urmatoarele titulaturi: Arhiepiscopia Chisinaului, Episcopia de Balti, Episcopia Basarabiei de Sud si Episcopia Ortodoxa a Dubasarilor si a toata Transnistria (s-a tinut seama de configuratia actuala a granitelor Republicii Moldova).

10.in anul 2006, Curtea Suprema de Justitie a Republicii Moldova a recunoscut Mitropolia Autonoma a Basarabiei, ca "succesoare spirituala, canonica si istorica a Mitropoliei Basarabiei care a functionat pana in anul 1944 inclusiv", cu eparhiile ei componente: Arhiepiscopia Chisinaului (inregistrata juridic inca din decembrie 2004), Episcopia de Balti, Episcopia Basarabiei de Sud si Episcopia Ortodoxa a Dubasarilor si a toata Transnistria. Aceasta hotarare a confirmat juridic un drept istoric si canonic al Mitropoliei Basarabiei.

Prin urmare, in luna octombrie 2007, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, a luat act, cu binecuvantare, de aceasta recunoastere oficiala a reactivarii eparhiilor care au apartinut Mitropoliei Autonome a Basarabiei. Cu toate acestea, Sf. Sinod nu a luat nici o decizie de organizare efectiva a acestor eparhii, in sensul alegerii de episcopi sau de creare a aparatului administrativ corespunzator, intrucat Mitropolia Autonoma a Basarabiei nu a initiat o astfel de organizare.

Aceste eparhii ale Mitropoliei Autonome a Basarabiei au fost reactivate din punct de vedere juridic pe teritoriul canonic al Mitropoliei Autonome a Basarabiei si in interiorul granitelor statului independent Republica Moldova, fara a se nega insa dreptul la existenta a "Mitropoliei Chisinaului si a intregii Moldove" ca eparhie a Bisericii Ortodoxe Ruse, pentru ca Patriarhia Romana respecta dreptul credinciosilor ortodocsi de a apartine in mod liber fie de Patriarhia Romana, fie de Patriarhia Moscovei. Coexistenta celor doua Mitropolii ortodoxe in Republica Moldova se explica astazi prin faptul ca acest teritoriu nu mai este parte componenta nici a statului roman, nici a statului rus, ci este un stat nou, independent.

2. Biserica Ortodoxa Romana este in favoarea coexistentei pasnice si cooperarii fratesti intre cele doua Mitropolii tinandu-se cont de aceasta situatie speciala, Patriarhia Romana militeaza pentru coexistenta pasnica si cooperarea frateasca intre cele doua Mitropolii ortodoxe dependente de doua Patriarhii ortodoxe surori, care vor ajuta Biserica Ortodoxa din Moldova sa-si dezvolte activitatea sa misionara si pastorala intr-o vreme a secularizarii si a proliferarii sectelor religioase.

Biserica Ortodoxa Romana doreste ca cele doua Mitropolii Ortodoxe din Republica Moldova sa cultive nu cearta si conflictele, ci dialogul si cooperarea frateasca. In acest sens, Patriarhia Romana a ajutat ambele Mitropolii, oferindu-le carti de cult si carti teologice in limba romana, tiparite in Romania sau permitand ca ele sa fie retiparite in Republica Moldova. De asemenea, Patriarhia Romana a oferit posibilitatea multor tineri din ambele Mitropolii sa studieze in Facultatile de Teologie Ortodoxa din Romania, incurajandu-i sa cultive respectul si pretuirea atat fata de Patriarhia Romana, cat si fata de Patriarhia Rusa. Dialogul fratesc si cooperarea frateasca, mai ales intre cele doua Mitropolii, sunt cele mai bune cai de a rezolva problemele existente pe plan local si de a ajuta cele doua Patriarhii surori sa gaseasca impreuna o solutie canonica si pastorala adecvata complexitatii situatiei din zona, pentru apararea si promovarea Ortodoxiei"

Tudor BORCEA

Articol apărut în ziarul Ziua (http://www.ziua.ro ) Nr. 4132 de marti, 15 ianuarie 2008

sus

horizontal rule

Ce este nou?

Mapamond Creştin Baptist - ştiri de interes pentru creştinătatea română.

 

Biblia Online - versiunea Dumitru Cornilescu tocmai a fost actualizată la versiunea 1.0! Sunteţi invitaţi să o vedeţi - şi să o folosiţi! Acum într-o nouă interfaţă, cu motor de căutare propriu şi plan de citire a Bibliei într-un an!

 

Grup de Discuţii Apologetică - te poţi abona şi scrie mesaje care să fie dezbătute, discutate în acest grup de către membrii săi.

 

Forum - actualizat şi diversificat, securitate crescută, caracteristici de ultima ora

 

CHAT Creştin! - aici intri dacă vrei să discuţi cu prietenii sau să îţi faci prieteni noi. Teme diverse.

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole la subiectele doctrinare despre:

 
HRISTOLOGIE (doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE (doctrina despre Duhul Sfânt şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE (doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE (doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE (doctrina despre mântuire)
 
BIBLIOLOGIE (doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE (doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE (doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE (doctrina despre lucrurile viitoare - sfârşitul)
Newsletter gratuit!

Apasă aici dacă doreşti să primeşti lunar pe email notificări despre apariţia următorului număr al Publicaţiei de Apologetică

 

 Înapoi Înainte 
Copyright © 2003-2006 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate