Hartă Site Contact Despre noi FORUM
 Pastorală
 

Home
Arhiva editurii

Cuprins Publicaţie
EDITORIAL
Apologetică
Teologie
Istorie
Pastorală
Literatură
Mărturisiri
Proiectul Betania
Mass-Media
Ştiri
POŞTA REDACŢIEI

Colaboratorii

 


Pagina Pastorală

 

 

Pagina Pastorală din această lună continuă seria despre Cina Domnului, de această dată vă prezentăm perspectiva Catolică a acestui ritual. Multe din subiectele considerate a fi cunoscute pentru unii, precum elementele cinei Domnului, sunt considerate şi privite în mod diferit în cadrul Bisericii Catolice. Tocmai de aceea, articolele din această lună au menirea să vă lărgească orizontul de observaţie şi să vă ajute să înţelegeţi felul cum este observată această lucrare instituită de însăşi Domnul Isus Hristos.

 

Printre articolele din această lună vă amintim că puteţi găsi subiecte precum transubstanţierea şi consubstanţierea, frecvenţa de observare a acestui ritual al Cinei Domnului, precum şi diferite aspecte ale Eucharistului, aşa cum este el observat în cadrul bisericii Catolice.

 

Luna viitoare în cadrul paginii pastorale urmează să tratăm acelaşi subiect, însă din perspectiva Ortodoxă. Vom vedea felul cum se pregăteşte Sfânta Comuniune (aşa cum este ea numită în cadrul Ortodoxiei) precum si întregul ritual care decurge cu ocazia acestui ritual - care de fapt este o taină pentru lumea Ortodoxă.

Dacă sunteţi interesaţi să ne sugeraţi subiecte de studiu,

o puteţi face pe adresa misiunii.

 

Orice comentariu poate fi trimis la adresa:
apologetics@voxdeibaptist.org

Cina Domnului

[ Împărtăşania sau Eucharistul ]

 

Poziţia Catolică

 

Ce sunt transubstanţierea şi consubstanţierea? - Cuvântul „transubstanţiere” derivă din latină – trans (peste), şi substantia (substanţă). Termenul este întrebuinţat în teologia Romano-Catolică pentru a denota ideea că în timpul ceremoniei de „Masa”, „pâinea şi vinul” sunt schimbate, în substanţă, în trupul şi sângele lui Hristos, deşi elementele apar a fi aceleaşi. Această doctrină, care nu are nici o bază în Scriptură, a apărut prima dată devreme în secolul al 9lea d. Hr., a fost formalizată la Conciliul de la Trent (1545-63 d. Hr.), şi a fost reafirmat la Al Doilea Conciliu de la Vatican (1962-65). „Consubstanţierea” este un termen care se aplică de obicei conceptului Luteran al cinei de comuniune, deşi anumiţi teologi luterani moderni resping folosirea acestui termen datorită ambiguităţii sale. Expresia, totuşi, este în general asociată cu Luther. Ideea este că în comuniune, trupul şi sângele lui Hristos, pâinea şi vinul, coexistă în uniunea unul cu altul. „Luther a ilustrat acesta prin analogia fierului pus în foc prin care atât focul cât şi fierul sunt unite în fierul încins şi totuşi ambele continuă să fie neschimbate” [detalii...]

 

A observat Biserica timpurie Cina Domnului zilnic? - În mod tradiţional, bisericile lui Hristos au observat Cina Domnului în fiecare Duminică – şi numai în acea zi. Acum, unii sugerează că există autoritatea Noului Testament pentru comuniunea zilnică pentru servirea cinei în alte zile în afară de ziua Domnului. Din nefericire pentru cei care argumentează astfel, „autoritatea Noului Testament” pentru această procedură evolutivă lipseşte. „Devine din cei în ce mai comun să îi asculţi pe creştini care argumentează că biserica primului secol, sub supravegherea apostolilor, a observat cina Domnului zilnic. De aici se presupune că nu contează în ce zi se împărtăşesc creştinii din elementele comuniunii. Timpul şi frecvenţa se spune a fi materii opţionale. Ni s-a cerut să comentăm asupra acestora”. [detalii...]

 

Misterul Eucharistului - Dintre toate dogmele străvechi ale religiei Romano Catolice, dogma transsubstanţierii este cea mai satanică şi mai rea. Este chiar inima Romanismului şi cheia aşa zisului "sacrificiu al maselor." Transsubstanţierea este cea mai avantajoasă, puternică şi stabilă dogma a Romei. Desigur este modalitatea cea mai bună de control asupra perpetuării giganticei sale corporaţii a cărei existenţă este menţinută de împărtăşanii administrate de o preoţie presupusă a fi divin împuternicită. [detalii...]

 

Cinzeci şi cinci de teze împotriva transubstanţierii - Împreună cu Sfânta Scriptură, declar prezenţa reală a lui Hristos, în mod personal, la Sacramentele Sale şi în Cuvântul Său şi prin Duhul Său. Exact această afirmaţie a omniprezenţei Fiului lui Dumnezeu, mă îndeamnă să neg prezenţa Sa fizică în şi sub elementele sacramentale, sau chiar în Biblie în calitatea de Sfânt Cuvânt al Său. Însăşi Hristos insistă împotriva oricărei păreri a vreunei ‚prezenţe locale’ ori în Ierusalim ori în Samaria: „Dumnezeu este Duh; şi cei care i se închină Lui, trebuie să i se închine în duh şi adevăr” Ioan 4:20-26. [detalii...]

 

Sfântul Eucharist - Transubstanţierea este inima interpretării Romano-Catolice a Cinei Domnului, mult mai comun cunoscută ca „Comuniune”. Fiecare catolic ştie că atenţia centrală a fiecărei adunări (cunoscută ca „Masa”) este Sfântul Eucharist. Într-adevăr Papa Ioan Paul II s-a referit la aceasta ca „sursa şi apogeul întregii vieţi creştine”1. În timp ce este o parte centrală a Catolicismului, transubstanţierea trebuie să fie testată împotriva Scripturii pentru a se vedea dacă este o parte a unui crez creştin. „Eucharist” este un cuvânt grecesc care înseamnă „recunoştinţă”. În relatările evangheliei despre Ultima Cină (Paştele), Isus este descris ca „aducând mulţumiri” înaintea mâncării pâinii (Luca 22:19), astfel că acesta a devenit un nume adecvat pentru Cina Domnului în Biserica Catolică timpurie. Astăzi, acesta este mult mai comun asociat cu elementele de comuniune, în special anafura sau „vafa”, dei ceremonia în sine este totuşi numită „Sfântul Eucharist”. [detalii...]

 

Eucharistul: Cina Domnului - Creştinii romano-catolici împărtăşesc cu cei mai mulţi creştin credinţa că Isus Hristos, în noaptea în care a fost trădat, a mâncat o ultimă cină cu apostolii Săi. Această masă finală a fost şi sărbătorirea Paştelui Evreiesc sau Sărbătoarea Azimilor care comemora trecerea evreilor de la moarta în sclavia egipteană în viaţa din Ţara Promisă. Creştinii diferă în înţelesul acestei Ultime Cine care îl are pentru ei şi Biserica de azi. Creştinii catolici împreună cu alte Biserici creştine istorice (de exemplu, Ortodoxia Răsăriteană şi Creştinii Bizantini, Luteranii, Anglicanii şi unii Episcopaliani, etc.) cred cuvintele literale ale lui Isus – că pâinea şi vinul sunt într-adevăr trupul şi sângele. Alte Biserici creştine de mai târziu profesează un înţeles mult mai simbolic al cuvintelor lui Isus. [detalii...]

sus

 


Ce este nou?

FORUM de discuţii pe teme Teologice, Apologetice şi discuţii libere!

[apasă aici pentru detalii]

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe paginile fiecărui subiect de studiu găsiţi o serie de articole de interes.

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole noi la subiectele doctrinare despre:
 
HRISTOLOGIE
(doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE
(doctrina despre Duhul Sfânt şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE
(doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE
(doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE
(doctrina despre mântuire)
 
BIBLIOLOGIE
(doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE
(doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE
(doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE
(doctrina despre lucrurile viitoare - sfârşitul)
 
Apasă pe titluri pentru a accesa paginile cu aceste subiecte
Newsletter gratuit!

Apasă aici dacă doreşti să primeşti lunar pe email notificări despre apariţia următorului număr al Publicaţiei de Apologetică

 

Cartea de Oaspeţi

Apasă aici dacă doreşti să semnezi sau să citeşti Cartea noastră de Oaspeţi.

 

Citeşte Biblia online!

Citeşte Biblia Online!


 Înapoi Înainte 
Copyright © 2003 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate