Arhiva Contact Despre noi Link-uri
 Istorie
 

 

 

Cuprins Publicaţie
NOSTRA AETATE
Apologetica
Teologie
Hegeomai
Istorie
Pastorala
Studiu Biblic
Site-uri Baptiste
Media

 

 


Pagina de Istorie

 

Cartea Pasi

Cultul Creştin Baptist din Romānia in perioada comunista

(continuare)

 

2.2 Viaţa Cultului Baptist īntre control, colaborare şi  rezistenţă

2.2.1 Restricţii, supraveghere şi privaţiuni

(continuare)

 

După moartea lui Stalin īn 5 martie 1953, persecuţia baptiştilor a avut un apogeu prin anul 1954, cānd pentru baptişti se pune īn aplicare Reglementarea (2 iulie 1954) serviciilor religioase204 iar după aceea s-a mai destins īncāt, īnainte de Revoluţia maghiară, īn anul 1956 se puteau oficia iarăşi botezuri şi evanghelizări īn aer liber. Iată felul īn care au primit fraţii baptişti germani Reglementarea, care era impusă de Ministerul Cultelor dar trebuia aplicată ca şi cum baptiştii ar fi cei care au dorit-o.

 

 

 

 

 

 

 

Deşi atunci cānd reglementarea serviciilor religioase, īn bisericile neoprotestante, a fost dispusă de către Ministerul Cultelor s-a găsit o oarecare īnclinaţie īn conducătorii baptişti de a nu o accepta şi a nu o implementa, totuşi, sub imperiul fricii şi ameninţării cu necazurile aceştia au cedat.

 

"Īn timpul consfătuirilor la adunările generale ale comunităţilor, fruntaşii bisericilor, īn mod confidenţial, au sfătuit pe Dănilă Goga că, dacă statul ţine cu tot dinadinsul ca reglementarea să fie aplicată, să nu se opună, pentru că, probabil, statul va putea să treacă la măsuri mai aspre, drastice, şi chiar să desfiinţeze cultul baptist; iar desfiinţarea cultului ar fi mult mai rea decāt impunerea reglementării." 205

 

Ca urmare a acestei reglementări au fost suprimate orele de rugăciune şi alte īntruniri din timpul săptămānii şi programul de duminică după amiază. Astfel credincioşii baptişti care se īntruneau de mai multe ori īn timpul săptămānii aveau voie acum să se īntrunească doar sāmbăta după orele 18, iar duminica puteau avea servicii pānă la ora 14. Aceasta a redus drastic părtăşia frăţească, vitalitatea şi īncurajarea de care aveau parte īn timpul săptămānii.

 

La zece ani de la "eliberarea ţării de sub jugul fascist" situaţia şi direcţia spirituală a bisericilor baptiste din Romānia sunt ilustrate prin relatarea fr. Bunaciu Ioan īntr-un articol intitulat "Din activitatea comunităţii creştine baptiste a regiunii Cluj dela 23 August 1944". După ce arată reīntregirea părtăşiei baptiştilor din regiune, prin realipirea teritoriului pierdut īn 1940 prin armistiţiul de la 23 August 1944, descrie reorganizarea comunităţii sub "ocrotirea legilor democratice" şi construirea şi renovarea unor biserici. Pe plan duhovnicesc, ce surprinde īn acest articol este faptul că īn comunitate "[s]e cultivă pretutindeni sentimentul de ascultare şi supunere faţă de autorităţi, din convingere, īntrucāt ele sunt instituţii lăsate de Dumnezeu īn slujba oamenilor. Īnaltele interese ale păcii şi colectivizării īn muncă sīnt privite şi propagate prin lumina Bibliei." De asemenea pe plan social "membrii comunităţii noastre au īnţeles īndrumările date de conducătorii comunităţii īn spiritul hotărīrii C.C. al P.M.R. şi guvernului, şi īnţeleg să fie buni patrioţi şi muncitori harnici."206 (Accentuările aparţin autorului.) Este uimitor cāt din lucrurile lui Dumnezeu s-a cedat cezarului.207

 

Īn 1955, īn perioada 9-10 decembrie are loc Congresul Cultului Creştin Baptist din R.P.R., ţinut la Bucureşti. De acum succesiunea la conducerea Uniunii este controlată din umbră. Īn data de 10 decembrie, conducătorul īncredinţat al congresului N. Covaci "dă citire propunerilor făcute de vechiul comitet pentru fraţii candidaţi īn Comitetul executiv al Uniunii" Sunt aleşi īn conducerea Cultului preşedinte: Vicaş Teodor, vicepreşedinţi: Mīrza Ilie şi Bokor Barnaba, secretar general: Bălgrădeanu Constantin, casier: Vlad Ioan.208 (Accentuarea aparţine autorului.) Fratele Ţon Iosif spune următoarele lucruri despre alegerile de la acest congres:

 

"La acest congres s-a impus de către delegatul Ministerului Cultelor alegerea īn conducerea Uniunii a unor persoane cu totul nedorite de delegaţii de la congres. Este suficient să ne aducem aminte că secretarul general a fost ales abia la a treia punere la vot, după ce delegatul Ministerului Cultelor a spus categoric că el trebuie ales, fiind singurul acceptabil autorităţilor de Stat. Atunci, īn clipa cānd, după acele presiuni, delegaţii la congres ridicau şovăitor māna şi-l votau pe cel pe care nu-l doreau, (a vota altfel decīt īţi dictează conştiinţa īnseamnă a spune o minciună, īnseamnă a păcătui), atunci īn clipa aceea, se rupea şira spinării Uniunii Baptiste, şi cei care votau se frāngeau şi se prăbuşeau lăuntric, pornind pe panta compromisurilor care, de la acel congres īncoace, s-au succedat unul după altul."209

 

Secretarul general ales, Bălgrădeanu Constantin era rudă cu directorul Departamentului Cultelor, Ioan Rodeanu.210 Noua conducere se angajează şi ea să fie aservită guvernului prin următoarele cuvinte: "Vom cultiva īn sufletele credincioşilor tot mai intens dragostea de patrie, devotamentul faţă de regimul nostru democrat-popular şi vom lupta fără şovăire īn puternicul front al păcii pīnă la īntronarea ei pe tot pămāntul".211

 

Primăvara anului 1956 aduce o nouă schimbare īn viaţa cultelor. Se decretează modificarea aliniatului 4 al articolului 48 din Legea pentru regimul general al cultelor nr. 177/1948 īn sensul că "Şcolile de orice grad pentru pregătirea deservenţilor cultelor, se organizează şi funcţionează pe baza unor regulamente īntocmite de organele competente ale cultelor respective şi aprobate de Ministerul Cultelor".212 Īn felul acesta guvernul, prin dreptul său de a aproba regulamentele şcolilor teologice, reglementa şi controla viaţa instituţiilor de educaţie religioasă din ţară.

 

Toamna anului 1957 (4 septembrie-4 octombrie) inaugurează seria de "Cursuri biblice de īndrumare pastorală" unde păstorii din ţară erau invitaţi să fie instruiţi, sub un pretext religios, cum să procedeze īn concordanţă cu cerinţele şi dictatele regimului. Se dezbăteau probleme teologice şi doctrinare, aveau părtăşie frumoasă, căci se īntālneau fraţii din toate părţile ţării, dar erau şi "īndrumaţi" cu privire la viaţa socială spre a fi buni şi supuşi cetăţeni care se implică īn programele guvernării populare. Cel mai perfid scop enunţat al acestor cursuri pare a fi punctul 3. "a verifica dibăcia şi capabilitatea păstorilor de a utiliza practic, īn viaţa pastorală, potrivit cerinţelor vremii, cunoştinţele dobāndite īn Seminar."213 Īntr-adevăr Cuvāntul lui Dumnezeu a fost folosit de unii (nu de toţi) păstori cu dibăcie pentru a justifica susţinerea regimului comunist şi a īngrădirilor libertăţilor credincioşilor. Totuşi, mulţi păstori au dezvoltat o anumită imunitate la limbajul dublu, o surzenie sfāntă, erau conştienţi de ce este adevărat şi ce nu, discerneau ce este īn spatele limbajului duplicitar, se īncredeau īn Dumnezeu căruia i se īnchinau şi pe care Īl slujeau şi īşi duceau viaţa după voia lui Dumnezeu şi după şoapta Duhului Sfānt. Ei percepeau īn duhul lor pe cei vānduţi regimului, īnţelegeau starea jalnică īn care aceştia au ajuns, se resemnau şi īncercau să īşi īmplinească menirea şi chemarea lor, acolo, pe ogorul Evangheliei.

 

După Revoluţia din Ungaria persecuţiile iarăşi s-au asprit, cu precădere după moartea lui Groza īn 1958, culminānd īn 1959 şi domolindu-se īn primii ani ai deceniului '60. Īn anul 1964 are loc amnistierea şi eliberarea deţinuţilor politici printre care erau şi cei īntemniţaţi pe motive religioase.214

 

Īn 1958, la 10 ani de guvernare comunistă şi de persecutare a religiei, Departamentul Cultelor constată că baptiştii sunt printre cultele cele mai periculoase, īntrucāt ei se extind, şi se propun măsuri de frānare a creşterii credincioşilor, prin restricţionarea autorizaţiilor de funcţionare, limitarea ariei de deplasare a slujitorilor, reducerea numărului studenţilor admişi la institutele teologice şi implicit reducerea numărului păstorilor care deservesc bisericile, reducerea caselor de rugăciune, īmpiedicarea promovării pastorilor tineri ostili regimului, restricţionarea fondurilor credincioşilor baptişti şi reducerea tirajelor tipăriturilor (īn scopul de a reduce şi descuraja propaganda). Aceste măsuri din 1958 s-au implementat, aşa cum s-a sugerat, treptat de-a lungul anilor şi cu consultarea Departamentului Cultelor. Acestea au fost programul regimului faţă de culte care a dominat şi caracterizat deceniile următoare pānă la Revoluţia din 1989. Pentru detalii şi o mai bună īnţelegere, vezi ANEXA Bilanţ şi propuneri Departamentul Cultelor 1958. (p. 315)

 

La data de 7 ianuarie 1958 īncetează din viaţă Preşedintele Prezidiului Marii Adunări naţionale Dr. Petru Groza, motiv de īntristare pentru mulţi baptişti, pentru că Groza, aşa cum s-a menţionat anterior, īntr-adevăr, a soluţionat pozitiv multe din memoriile şi doleanţele baptiştilor persecutaţi.

 

"Credincioşii cultului creştin baptist din R.P.R. īşi exprimă un adīnc regret pentru īncetarea din viaţă a marelui bărbat care la vremuri de restrişte şi de tristă amintire, pentru ei, le-a fost nu numai un sfătuitor ce-i īmbărbăta, dar şi un apărător sincer al libertăţii scumpe după care tīnjeau īn acele vremi."... "L-am cunoscut personal, i-am vorbit şi mi-a vorbit īn mai multe rānduri, i-am simţit mīna caldă şi prietenească, mīna demnitarului erudit, mīna părintească, mīna ce impunea adevărată stimă. L-am privit de aproape, l-am stimat şi l-am iubit ca un copil."215

 

Pe 25 martie 1958 se īnfiinţează Casa de pensii şi Ajutoare a Cultului Creştin Baptist,216 care pe lāngă gestionarea pensiilor păstorilor organiza şi tabere de cură şi odihnă pentru păstori şi pensionari.217

 

Sfārşitul anului 1961 aduce cu sine o lovitură dramatică vieţii creştinilor baptişti. Se implementează arondarea bisericilor baptiste prin adresa Uniunii nr. 813/2.11.1961 īn sensul că se desfiinţează toate filialele şi bisericile mici care nu aveau lăcaş se īnchinăciune propriu iar credincioşii acestora erau adoptaţi de bisericile mai mari din vecinătatea lor. Fratele Alexa Popovici mai adaugă, pe lāngă criteriul proprietăţii imobilului construit, următoarele motive: numărul mic şi vārsta īnaintată a credincioşilor dintr-o localitate, locaţia bisericii deranja organele politice sau cultele tradiţionale, lipsa implicării īn acţiunile obşteşti ale noului regim, proximitatea unei biserici mai mari īntr-o locaţie mai īnsemnată. Īn felul acesta foarte mulţi păstori şi-au pierdut slujbele şi s-au angajat īn diferite slujbe laice pentru cāştigarea existenţei. Calvarul bisericilor arondate nu poate fi cuprins īn lucrarea aceasta, dar se poate oferi spre ilustrare un zbucium de 20 al unei biserici arondate, Biserica Baptistă din Jitin, jud. Timiş. 

 

sus

Abonare gratuita!

Introdu adresa de email:

Delivered by FeedBurner

Foloseste formularul de mai sus pentru a te abona GRATUIT la Publicatia de Apologetica pe email. Mesajele sunt trimise doar cand apare un numar nou al Publicatiei si abonarea este absolut Gratuita!

DE CITIT!!!!

Biblia Online - versiunea Dumitru Cornilescu tocmai a fost actualizată la versiunea 1.0! Sunteţi invitaţi să o vedeţi - şi să o folosiţi! Acum īntr-o nouă interfaţă, cu motor de căutare propriu şi plan de citire a Bibliei īntr-un an!

 

Forum - actualizat şi diversificat, securitate crescută, caracteristici de ultima ora

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole la subiectele doctrinare despre:

 
HRISTOLOGIE (doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE (doctrina despre Duhul Sfānt şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE (doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE (doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE (doctrina despre māntuire)
 
BIBLIOLOGIE (doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE (doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE (doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE (doctrina despre lucrurile viitoare - sfārşitul)
Cartea de Oaspeţi

Semneaza in Cartea de Oaspeti

Apasă aici pentru a semna sau vizualiza Cartea de Oaspeţi

 Īnapoi Īnainte
Copyright © 2003-2006 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate