Arhiva Contact Despre noi Link-uri
 Discutii Forum
 

 

 

Arhiva
Contact
Despre noi
Colaboratori

Cuprins Publicaţie
NOSTRA AETATE
Apologetica
Teologie
Discutii Forum
Site-uri Baptiste
Istorie
Pastorala
Articole
Proiectul Betania
Arta Crestina
Stiri
Posta Redactiei

 

 


Pagina de Discuţii de pe Forum

 

Forum la ziua.net Oradea - 3/20/2004 - http://www.ziua.net/f.php?year=2004&thread=7782&id=39339

 

UN RASPUNS BAPTIST

 

Avind in vedere ca mica prezentare a Duhului Sfint este facuta dintr-o perspectiva a credintei Ortodoxe, trebuiesc metionate citeva puncte dintr-o perspective Baptista, avind in vedere ca nu suntem Protestanti si nu suntem inclusi ca opinie in aceasta lucrare. Observatiile facute nu au un sens de critica, ci de o pozitionare a intelegerii Baptiste in acest subiect. In ce priveste credinta Baptista noi credem si afirmam urmatoarele despre a treia persoana a Dumnezeirii:

 

Noi credem ca Duhul Sfint exista din vesnicie ca a Treia persoana din Dumnezeire (Fapte 5:3-4), si este egal în esenta cu Tatal si cu Fiul (Matei 28:19; 2 Cor. 13:14). Poseda atributele personalitatii: intelect (1 Cor. 2:11; Rom. 8:26-27), vointa (1 Cor. 12:11), sentimente (Efes. 4:30) si comunicare (Fapte 8:29).

 

Poseda de asemenea toate atributele divinitatii: atotstiinta (1 Cor. 2:10-11), atotprezenta (Ps. 139:7-10), atotputernicie (Gen. 1-2), adevar (1 Ioan 5:7), si eternitate (Evrei 9:14).

 

Lucrarile Duhului Sfint sunt numeroase. În legatura cu lumea, El a fost activ în creatie (Gen. 1:2), Îl înalta pe Hristos (Ioan 16:14), convinge oameni (Ioan 16:7-11), si opreste pacatul spre a nu se manifesta în toata forta lui (2 Tes. 2:6-7). În legatura cu Scriptura, El a fost agentul activ în inspiratie (2 Pet. 1:21). În legatura cu cei credinciosi El regenereaza (Tit. 3:5), boteaza (1 Cor. 12:13), locuieste în ei (Rom. 8:9), pecetluieste (Efes. 1:13), controleaza (Efes. 5:18), asigura (Rom. 8:16), convinge (Rom. 8:14;Gal. 5:18), lumineaza (1 Cor. 2:15); 1 Ioan 2:20,27) si este arvuna noastra (Efes. 1:14).

 

Credinciosul traieste prin Duhul Sfint, si duce un mod de viata in conformitate cu ceea ce Duhul Sfint vrea, (Galateni 5:16; 25; Efeseni 5:18)

 

Toti credinciosii sunt botezati cu Duhul Sfint (1 Cor 12:13), dar nu toti sunt plini de Duh, adica nu toti dau voie in totalitate Duhului Sfint sa conduca viata lor, nu doresc umplerea deplina.

 

Noi credem ca darurile Duhului Sfint sunt capacitati date de Dumnezeu pentru serviciul bisericii locale (1 Cor. 12:18; 1 Pet. 4:10).

Darurile miraculoase ca: vorbirea în limbi, vindecarile, cunoasterea sau profetia au fost temporare si intentionate pentru a confirma mesagerii lui Dumnezeu în veacul apostolic (2 Cor. 12:12; Evrei 2:2-4), si ca au încetat odata ce Noul Testament a fost complet (1 Cor. 13:8-11).

Aceste daruri au fost distribuite de Duhul Sfint dupa cum El a voit, nimic nu-L impiedica sa daruiasca cui vrea El aceste daruri si astazi, dar in nici un caz El nu daruieste darurile lui pentru mindrie spirituala (1 Cor. 12:11).

 

Ceea ce este absolut necesar in acest veac nu sunt atit de mult darurile Duhului Sfint ci roada Lui, (Gal 5:22-23).

Aceasta roada o produce Duhul Sfint si nu este produsul eforturilor umane.

Crestinul trebuie sa faca ceea ce scrie in Galateni 5:24: “cei ce sunt ai Lui Cristos Isus si-au rastignit firea paminteasca impreuna cu patimile ai poftele ei.” In astfel de credinciosi, Duhul Sfint are mediul prielnic sa rodeasca, si va rodi.

 

Prezentarea de mai sus este parte a crezului Baptist in ce priveste Duhul Sfint.

 

Analizind articolul scris in opinia credintei Ortodoxe, trebuie sa fac citeva aditionari care ar face cunoscuta pozitia teologica Baptista.

 

I. In ce priveste HARUL, este scris:

 

„Harul (energia, puterea sau lucrarea dumnezeiasca care izvoraste din Sf. Treime si se revarsa prin Duhul Sfant asupra oamenilor) din Sfintele Taine ale Bisericii (Botezul, Mirungerea, Spovedania, impartasania, cununia, Maslul Hirotonia) este lucrarea Sfantului Duh.”

 

Citind definitia sau afirmatia de mai sus, este foarte greu sa intelegi ce vrea autorul sa faca cunoscut. Daca eliminam parantezele am citi:

 

„Harul din Sfintele Taine ale Bisericii este lucrarea Sfantului Duh.”

 

In ce priveste credinta Baptista, Harul nu este o energie si nu are ca sursa exclusiva Duhul Sfint. O definitie a harului data de Dr. Jerry Bridges spune ca:

„Harul este o favoare a lui Dumnezeu prin Cristos catre oameni care merita judecata Sa.”

Harul este un act al Dumnezeirii, o favoare care este data omului pacatos. Nu este o energie, nu vine prin Biserica si nu este o lucrare a Duhului Sfint. Manifestarea favorului pe care Dumnezeirea o face a fost vazuta in actul de Ispasirii a lui Cristos.

 

II. In ce priveste Sfinta Euharistie este scris:

 

„Prin Sfanta Euharistie il primim pe Hristos dar prefacerea painii si vinului in Sfantul Trup si Sfantul Sange si pregatirea noastra pentru aceasta primire o face Duhul Sfant.”

 

Credinta Baptista nu impartaseste aceiasi opinie cu Biserica Ortodoxa din lipsa de dovada teologica a afirmatiilor pe care teologii ortodocsi o fac. Baptistii nu cred in transformarea painei si a vinului in trupul si singele Domnului Isus. Nu este o invatatura care sa fie argumentata Biblic. Biblia vorbeste de o reprezentanta a corpului si a singelui lui Isus in piine si vin, insa nu vorbeste de actul mistic care ar avea loc in baza sfintirii celor doua elemente, de o transformare fizica a acestor elemente. O transformare fizica ar incalca si contrazice legea lui Moise prin care era interzis a se folosi ca bautura singele animalelor sau oricare alt singe. Implicatia teologica pe care o astfel de transformare ar avea loc, contrazice principiile Biblice pe care le citim pe paginile Bibliei.

 

III. In ce priveste opinia Protestanta.

 

Avind in vedere ca Protestantismul are o reprezentanta mai larga, ar fi necesar sa se faca cunoscut depsre care Protestanti este vorba.

De exemplu, Luterani se deosebesc de Presbiterieni in multe doctrine Biblice. In ce priveste Sfinta Treime, este cunoscut si acceptat de toti, chiar si de teologii ortodocsi, ca Biblia prezinta diferite manifestari a Dumnezeirii in diferite circumstante istorice. Este adevarat ca Dumnezeu Tatal este mai predominant in prezentarile Vechiului Testament, asa cum este adevarat ca Isus si Duhul Sfint au o reprezentata semnificativa in aceasta perioada. Faptul ca Duhul Sfint este mai vizibil in perioada formarii Bisericii Primare, nu inseamna ca prezenta Tatalui si a lui Isus Cristos joaca un loc secundar. Baptistii cred ca in economia (organizarea) lui Dumnezeu, Tatal, Fiul si Duhul Sfint sunt trei persoane care sunt egale, au roluri diferite in ce priveste Creatie, cu responsabilitati care se completeaza unul pe altul.

Trinatatea nu este o ierarhie in care unul este pe un loc superior fata de altul, ci este o unitate a diversitati in actiune a Dumnezeirii.

 

Parintii primelor secole sau luptat din rasputeri sa poate explica o Trinitate care nu este o pluritate de Dumnezei, ci o unitate a manifestarii unui Dumnezeu Triunic. Un studiu al scrierilor sfintului Tertulian si Augustin, ar ajuta sa se inteleaga forma teologica explicata si inteleasa de Biserica Primara, si sustinuta si in zilele noastre de unii teologi printre care sunt si teologii Baptisti.

 

Sper ca aceste observatii sa fie luate nu ca o contrazicere a pozitie si invataturilor ortodoxe, ci ca o comparatie teologica in ce priveste teologia Baptista.

 

Cu respect,

 

Caius Obeada

sus

horizontal rule

Ce este nou?

Grup de Discuţii Apologetică - te poţi abona şi scrie mesaje care să fie dezbătute, discutate în acest grup de către membrii săi.

 

Forum - actualizat şi diversificat, securitate crescută, caracteristici de ultima ora

 

CHAT Creştin! - aici intri dacă vrei să discuţi cu prietenii sau să îţi faci prieteni noi. Teme diverse.

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole la subiectele doctrinare despre:

 
HRISTOLOGIE (doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE (doctrina despre Duhul Sf?t şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE (doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE (doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE (doctrina despre m?tuire)
 
BIBLIOLOGIE (doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE (doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE (doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE (doctrina despre lucrurile viitoare - sf?şitul)
Newsletter gratuit!

Apasă aici dacă doreşti să primeşti lunar pe email notificări despre apariţia următorului număr al Publicaţiei de Apologetică

 

Cartea de Oaspeţi

Semneaza in Cartea de Oaspeti

Apasă aici pentru a semna sau vizualiza Cartea de Oaspeţi


 Înapoi Înainte
Copyright ? 2003-2006 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate