Arhiva Contact Despre noi Link-uri
 Articole
 

 

 

Arhiva
Contact
Despre noi
Colaboratori

Cuprins Publicaţie
NOSTRA AETATE
Apologetica
Teologie
Site-uri Baptiste
Istorie
Pastorala
Articole
MEDIA
Stiri internationale
Din presa romana
Posta Redactiei

 


Articole de la cititori

 

 

Articolele din acest număr:

 

Analiza lucrării baptiste sub comunism - de Daniel Branzei [pagina 1]

[click aici...]

Alianta evanghelica, un proiect nascut si ramas mort - de Daniel Bulzan [pagina 1]

[click aici...]

8 milioane de asistati social, in Romania - de Emanuel Adrian Sarbu [pagina 2]

[click aici...]

Religie si secularizare in modernitatea tarzie - de Danut Manastireanu [pagina 2] [click aici...]
Cum au fost racolati informatorii? - de Daniel Branzei [pagina 3] [click aici...]
Babilonul religios - de Daniel Branzei [pagina 3] [click aici...]

horizontal rule

Analiza lucrarii baptiste sub comunism

Motto: "Urmariti pacea cu toti si sfintirea fara de care nimeni nu va vedea pe Domnul"

Dragii mei colegi de lucrare din Romania. Recunosc limitarile mele si faptul ca scurta mea evolutie ca seminarist si apoi cei cativa ani de activitate ca predicator fara "recunoasterea Departamentului" nu ma califica sa fac parte din randul celor competenti sa ia parte la Intrunirea de la Arad din ultima saptamana a lunii mai. Va admir insa de la distanta si ma rog pentru reusita acestei initiative. Mai mult, va impartasesc un punct de vedere personal asupra acestui eveniment. Parerea mea este ca pentru a nu fi o "galceava fara nici o isprava", o asemenea intrunire cu caracter istoric trebuie pregatita temeinic.

Ca procedura

Ar trebui pregatite un minim de doua referate care sa fie prezentate in deschiderea acestei intalniri.

1. Unul ar trebui sa fie acuzator la adresa celor care au colaborat, nescuzandu-I cu circumstantele nefavorabile, in virtutea faptului ca Noul Testament nu da dispensa celor ce trec prin imprejurari tulburi. "Supravietuirea fizica" cu pretul compromisului a insemnat "sinucidere spirituala".

Unul ar trebui sa fie mai impaciuitor, scotand in evidenta conditiile in care "supravietuirea' a pus la grea incercare rezistenta fiecarui lucrator in parte, cu circumstante atenunate pentru cei care au cazut in urma unor presiuni foarte mari, chiar cu parerea ca acele "compromisuri" au fost strict necesare pentru continuarea lucrarii si ca ele au inlesnit celor care le-au facut sa "duca lucrarea", nu sa faca doar galagie.

2. Dupa aceste doua referate, ar trebui dat cuvantul celor care s-au inscris intr-o ordine prealabila. As insista ca sa se puna accent pe "marturii personale", pe experiente practice din care sa reiasa sustinerea uneia sau alteia din pozitiile prezentate in referatele initiale.

3. Ar trebui pregatite chiar inainte de inceperea lucrarilor niste rezolutii finale, modificabile in masura in care lucrarile o vor hotari.

O intrunire de genul acesta, unica in felul ei, poate avea doua urmari posibile:

In caz de reusita, sa devina un exemplu demn de urmat pentru celelalte biserici (culte) crestine din Romania.

In caz de nereusita, sa faca biserica baptista de rasul lumii si sa slujeasca drept scuza pentru "musamalizare" compromisurilor trecute si pentru ingroparea lor sub tacere.

Ar trebui sa spunem clar ca adevarata "judecata" o va face Dumnezeu, dupa evidentele tinute de El in cer. Intrunirea aceasta este mai mult o incercare de solutionare a tensiunilor din lucrarea baptista de acum in strategia unei imbunatatiri "din mers" a marturiei noastre in fata neamului romanesc.

Ca scop:

Intrunirea trebuie motivata pe trei directii complementare

Documentare

Cartile de istorie aparute pana acum sunt cel putin "partinitoare" si generatia care a trait acele evenimente trebuie sa aiba ocazia sa lase in urma lor "adevarul" asa cum l-au trait ei. Repet, as insista ca cele mai multe luari de cuvant sa fie insotite de niste documente scrise, "marturii" care sa fie lasate ca baza documentara pentru cei care colecteaza documente de arhiva.

Tanara generatie are nevoie sa inteleaga din sursa directa care au fost conditiile, compromisurile si consecintele caderilor in cursa colaborarii cu Departamentul Cultelor si Securitatea Statului Roman.

Impacare

Biblia spune "impaca-te cu parasul tau cat esti pe drum". Exista frati care au suferit greu si frati care nu numai ca nu au suferit, dar au cauzat chiar suferintele celor dintai. Intre aceste doua grupe trebuie sa se inceapa un dialog care sa duca la rezolvare prin iertare inainte de a merge la Judecata lui Dumnezeu.

Recuperare prin iertare

"Marturisiti-va unii altora pacatele si ruga-tiva unii pentru altii". Una din rezolutiile acestei intruniri ar trebui sa fie propunerea pentru formarea unor cai, metode sau proceduri pe care sa o poata urma cei care vor sa-si curete constiinta prin marturisirea caderilor din trecut. Fie ca va fi vorba de rezolvari prin "marturisiri" in fata unei persoane respectate in cadrul miscarii baptiste (Petru Popovici de exemplu mai este inca in viata), fie ca se va face ceva la nivelul bisericii sau al comunitatilor, este bine ca aceasta intrunire sa dea o rezolvare pozitiva.

"Din pricina voastra Numele Meu este vorbit de rau printre Neamuri..." Uniunea Baptista va trebui sa preia rezolutii ale acestei intruniri si sa produca ea rezolutii cu caracter national.

O rezolutie catre natiune, in care biserica baptista sa-si ceara iertare ca, desi multi baptisti au suferit persecutii, biserica baptista n-a rezistat la presiunile comunistilor asa cum ar fi trebuit s-o faca si ca n-a avut, in totalitatea ei, marturia crestina pe care ar fi putut sa o aibe.

O rezolutie fata de bisericile crestine din Romania in care sa se recunoasca lipsa de intelepciune din cauza careia baptistii au fost folositi propagandistic impotriva celorlalte culte crestine din Romania

O rezolutie catre noua generatie, prin care sa se atraga atentia ca lupta cu dusmanul sufletelor noastre nu a incetat odata cu caderea comunismului. Compromisurile pe care le pot face ei astazi sunt la fel de grave, chiar daca dusmanul nu-i persecuta prin forta, ci-i pacaleste prin viclenie, oferindu-le "placerile de o clipa ale pacatului".

Articol apărut pe Blogul Barzilai-en-Dan (http://barzilaiendan.wordpress.com )

horizontal rule

Alianta evanghelica, un proiect nascut si ramas mort

Interviu dat lui Andrei Ivan in 18.10.2007 (4)

Alianta Evanghelica (AE) din Romania a inceput cu mult entuziasm si a organizat mai multe "Marsuri pentru Isus". Care a fost rolul ei? De ce este atat de putin prezenta in spatiul public in ultimii ani?

Cred ca a fost ceva putin artificial in crearea AE din Romania, in comparatie cu crearea altor aliante evanghelice si cu istoria lor. Daca o sa cititi cum s-a format AE din Marea Britanie, cred ca s-a nascut ca un fel de pol, dintr-o dorinta de a afirma ceva in spatiul public, de a afirma o identitate si de a o pastra. Ca atare, oameni din diverse confesiuni s-au adunat in jurul unor principii de natura teologica si de practia bisericeasca. Aici in Romania unul din principalii factori motivanti in crearea Aliantei Evanghelice la scurt timp dupa revolutie a fost nevoia de reprezentare în forurile evanghelice europene si mondiale. Anumiti oameni si-au dorit sa avem si noi o AE, ca sa putem si noi „sa intram in randul lumii".

Formarea ei a fost cumva asa la gramada, adica o intreaga denominatie a devenit membra a aliantei; lucru care nu s-a intamplat prin alte parti. In alte parti, denominatiile nu prea au un rol in AE. E adevarat ca unele denominatii sunt prezente prin majoritatea reprezentantilor lor in alianta; dar n-au intrat ca denominatii. Bisericile isi trimit reprezentanti in alianta sau adera la marturisirea de credinta a aliantei si devin membre ale aliantei. Ei bine, in Romania nu s-a intamplat asa, iar acest lucru a avut consecinte. Printre altele, de aici a rezultat sistemul de conducere prin rotatie, care daca nu este gestionat printr-o cooperare stransa intre conducerile confesiunilor, poate fi contraproductiv. Apoi mai apar destul de multe interese politice, pentru ca titlul de presedinte al AE prinde bine in jocuri de putere din alte parti, mai sunt deplasarile platite in strainatate si asa mai departe.

A.I. Totusi ma gandesc ca AE din Romania a avut specificul acesta, de a incopora confesiuni intregi si din cauza a ceea ce spuneati mai devreme, a faptului ca comunismul si-a pus amprenta si noi intotdeauna am gandit despre un anumit cult sau biserica ierarhic si vazut ca o chestiune piramidala; ori, vazandu-se asa lucrurile la nivelul fiecarui cult, nu se putea altfel.

Nu cred ca la vremea aceea s-ar fi putut imagina; sau daca si-ar fi imaginat cineva o alianta ca cea britanica, nu cred ca ar fi fost fezabil; adica cred ca s-ar fi blocat repede un astfel de proiect. Da, exista nevoia de legitimitate, la fel cum Iliescu si altii la televizor luptau pentru legitimitate, exista si in spatiul evanghelic o nevoie de legitimitate. Si atunci, legal vorbind, singurele forme de reprezentare erau cele confesionale; dar odata cu treaba asta s-a optat pentru o forma vicioasa, zic eu, de guvernare a aliantei. Chiar daca s-ar fi folosit o vreme sistemul acesta prin rotatie, probabil ca ar fi fost inteligent sa se fi renuntat la el dupa un timp. Deja suntem la 17 ani dupa revolutie si cred ca in perioada asta s-au remarcat multe personalitati evanghelice; multi lideri au ajuns sa fie cunoscuti, sa fie respectati si sa adune oameni in jurul lor. Deci ar fi existat premisele crearii unui consens trans-denominational cel putin in problema alegerii unor lideri. De asemenea, in acest interval s-ar fi putut gasi un sistem de guvernare care sa nu nedreptateasca confesiunile, dar sa fie pe alte criterii decat cel al rotatiei, dupa un algoritm, ca in politica. Deci asta cred ca e o problema.

Dar chiar si in formula asta, eu zic ca ar fi important ca pe perioada mandatului, un anumit presedinte, sprijinit de comitetul lui executiv, sa faca niste lucruri pe care alte AE din alte tari le fac. De exemplu, sa adune un comitet de bio-etica sau sa adune un comitet teologic, sa creeze echipe de lucru pe probleme sociale, si de implicare civica si astfel AE sa se transforme intr-o resursa pentru biserici. Caci asta sunt aliantele din alte tari: resurse pentru biserici, unde oamenii pot sa gaseasca materiale bine scrise pe diverse domenii, o banca de cunostinte si niste best practice-uri.

De exemplu, a venit si la noi tehnologia fertilizarii in vitro si crestinii nostri nu stiu ca de fapt tehnologia aceasta implica niste probleme etice. Am avut chiar prieteni evanghelici care au ramas foarte surprinsi cand i-am intrebat daca stiu ca in acest proces vor fi eliminati mai multi embrioni fecundati si daca s-au gandit ca niste vieti (potentiale) vor fi astfel curmate. Cum dorinta de a avea un copil e asa de nobila, oamenii presupun oarecum ca nici un cost nu e prea mare si ca Dumnezeu trebuie sa fie de partea lor in acest demers. De aceea ar fi nevoie ca AE sa ofere evanghelicilor informatii bine documentate despre aceste lucruri.

Sau sa zicem ca un grup de crestini evanghelici dintr-un orasel din tara ar dori si ei sa inceapa o campanie impotriva pornografiei sau nuditatii afisate pe toate chioscurile din oraselul lor, dar nu stiu cum s-o faca. Nu au putere, nu au experienta in domeniul acesta. Ei, ce bine ar fi daca AE ar avea o echipa de oameni care au experienta in astfel de campanii, care sa pregateasca niste materiale simple care sa-i invete pe oameni ce sa faca, cui sa se adreseze, cum sa se organizeze daca vor sa aiba o atitudine civica. AE cred ca ar fi cel mai bun loc unde sa existe astfel de resurse.

Apar apoi diverse situatii publice, larg mediatizate, fata de care s-ar cere sa luam o pozitie. Alte confesiuni isi asuma public o pozitie; vedem reactii din partea Patriarhiei, din partea Bisericii Catolice... dar nu exista nici o reactie din partea evanghelicilor. Adica, daca vrei sa fii luat in serios in arena publica, trebuie sa ai o voce; si nu e asa de greu in ziua de astazi sa ai un purtator de cuvant bine articulat care vine si spune ceva care au gandit poate 10, 15, 20 de oameni in spate, oameni care au competenta necesare, care au intors problema pe toate fetele si au venit cu o pozitie oficiala.

O astfel de Alianta Evanghelica mi-as dori!

Articol apărut pe Blogul Daniel Bulzan (http://bulzan.wordpress.com )

sus

Ce este nou?

 

Mapamond Creştin Baptist - ştiri de interes pentru creştinătatea română.

 

Biblia Online - versiunea Dumitru Cornilescu tocmai a fost actualizată la versiunea 1.0! Sunteţi invitaţi să o vedeţi - şi să o folosiţi! Acum într-o nouă interfaţă, cu motor de căutare propriu şi plan de citire a Bibliei într-un an!

 

Grup de Discuţii Apologetică - te poţi abona şi scrie mesaje care să fie dezbătute, discutate în acest grup de către membrii săi.

 

Forum - actualizat şi diversificat, securitate crescută, caracteristici de ultima ora

 

CHAT Creştin! - aici intri dacă vrei să discuţi cu prietenii sau să îţi faci prieteni noi. Teme diverse.

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole la subiectele doctrinare despre:

 
HRISTOLOGIE (doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE (doctrina despre Duhul Sfânt şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE (doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE (doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE (doctrina despre mântuire)
 
BIBLIOLOGIE (doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE (doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE (doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE (doctrina despre lucrurile viitoare - sfârşitul)
Newsletter gratuit!

Apasă aici dacă doreşti să primeşti lunar pe email notificări despre apariţia următorului număr al Publicaţiei de Apologetică

 

Cartea de Oaspeţi

Semneaza in Cartea de Oaspeti

Apasă aici pentru a semna sau vizualiza Cartea de Oaspeţi

Înapoi Înainte
Copyright © 2003-2006 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate