Hartă Site Contact Despre noi FORUM
 Apologetică
 


Octombrie 2005
Arhiva editurii
Caută în site

Cuprins Publicaţie
NOSTRA AETATE
Apologetică
Teologie
Istorie
Pastorală
Cartea Creştină
Pagina de Umor
Proiectul Betania
Mass-Media
Ştiri
POŞTA REDACŢIEI

Colaboratorii

 


Pagina de Apologetică

 

Octavian C. Obeada - Apologet Baptist

Pagina de Apologetică este realizată de

 

Octavian C. Obeada

Preşedintele Misiunii Vox Dei

Apologet Baptist

 

În această lună discutăm subiectul schimbării calendarului şi controversa legată de acesta din 1583. Tot în acelaşi ani s-a convocat un sinod la Ierusalim – Conciliu Pan-Ortodox, cu privire la diferite crezuri Romano-Catolice. Sinodul de la Ierusalim din 1583 a condamnat următoarele: 1. pe cei ce nu cred că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl doar în esenţă şi de la Tatăl şi Fiul în timp; 2. pe cei ce cred că Domnul Isus Hristos a folosit pâine nedospită la Cina Domnului; 3. pe cei ce cred în Purgatoriu; 4. pe cei ce cred că papa, mai degrabă decât că Domnul Isus Hristos este capul Bisericii; 5. pe cei care folosesc calendarul Gregorian şi noul său Paschalion.

 

Papa de la Roma, Gregory al 13lea, care a schimbat calendarul Iulian, a făcut presiuni repetate asupra Patriarhului de Constantinopole, Jeremias, care era numit Ilustru, ca să-l urmeze în inovaţia calendarului. Patriarhul l-a refuzat in mod repetat prin intermediul scrisorilor şi în final, în acelaşi an a convocat un conciliu la Constantinopole.

 

Biserica antică nu a fost divizată de „chestiunea Calendarului”. Diferenţa specifică dintre ele a fost cu privire la timpul Pascha – „dezbaterea despre Paşti”, aşa cum o numesc istoricii. Nimeni nu a negat că ar trebui să fie sărbătorit primăvara – anotimpul în care Dumnezeu a creat şi a recreat lumea în Hristos. Disputa a apărut cu privire la limitele din care Pascha creştină trebuia să fie celebrată. Câteva Calendare au fost rezultatul a câteva calcule astronomice relative faţă de ziua sărbătorii (Paschalion). Biserica a decis în final că acesta nu ar trebui să cadă niciodată înainte de 22 martie şi nici după 25 aprilie. În plus, Duminica Învierii (de aici, Vinerea Mare şi Sfânta Sâmbătă) era determinată de echinocţiul de primăvară (ziua egală cu noaptea), după prima lună plină, un timp care nu era întotdeauna uşor de stabilit. De asemenea, înainte şi după Biserica Niceană a fost acordul general că Pascha ar trebui să cadă după Paştele Evreilor. Tipul sau figura (Paştele evreiesc) trebuie să preceadă întotdeauna realitatea (Pascha). Pentru anumite biserici calculele lor astronomice au făcut coincidenţa dintre Pascha şi Paştele Evreiesc să fie inevitabilă. În orice caz, Nicea nu a preluat ca scop primar acurateţea astronomică, ci mai degrabă legarea mântuirii în Hristos cu evenimentele istorice care au însoţit-o. 

horizontal rule

Dacă sunteţi interesaţi să ne sugeraţi subiecte de studiu,

o puteţi face pe adresa misiunii.

 

Orice comentariu poate fi trimis la adresa:
apologetics@voxdeibaptist.org

sus

horizontal rule

Schimbarea calendarului din 1583

  

 

Schimbarea Calendarului - Gregory s-a înălţat la tronul Papal (1572 d. Hr.) şi în cooperare cu astrologii J. Stoeffler, Regiomonus şi Aloysius Lilius au efectuat schimbarea calendarului, şi au schimbat numele său în „Gregorian”. Dar a fost nevoie de 150 de ani pentru a stabilii noul calendar în Apus, timp în care s-au vărsat râuri de sânge, şi se recunoaşte chiar acum că a fost o eroare atât din parte punctelor eclesiastice cât şi cele ştiinţifice prin astronomii Apusului. Urmând Sfintele Scripturi, tradiţia şi primele Şapte Concilii Ecumenice, şi tratând acestea ca un criteriu al adevărului, Sfinţii Părinţi ai Bisericii Ortodoxe, fiind unelte ale Duhului Sfânt, prin intermediul acestor trei decizii de Conciliu (din anul 1583, 1587 şi 1593) au condamnat şi anatemizat toate inovaţiile şi ereziile Papei care au fost introduse până în acel timp. Istoria Eclesiastică a lui Meletius, un fost Metropolitan de Atena, înregistrează faptul referitor la respingerea lor a Calendarului Gregorian introdus de Papă. În Vol. III, 1 402 al acestei lucrări luminoase, citim următoarele: „În timpul patriarhatului lui Jeremiah un conciliu de metropolitani s-a adunat în Constantinopole în 1583 d. Hr., frecventat şi de Sylvester de Alexandria, care a condamnat calendarul introdus ca o inovaţie de către Gregory al Romei, refuzând să-l accepte în acord cu cererea Latinilor”. [detalii...]

 

SIGILIONUL formulării Patriarhale - Către toţi copiii creştini autentici ai Sfintei Catolice şi Apostolice Bisericii a lui Hristos din Răsărit care locuiesc în Tirgovysti şi în întreaga lume, har şi pace şi îndurare de la Dumnezeu Atotputernicul. Nu un tumult mic a preluat Arca antică atunci când, asediată fiind violent de talazuri, a plutit pe suprafaţa apelor, şi dacă Domnul nu şi-ar fi amintit de Noe şi să vadă drept potrivit ca să oprească apa, nu ar mai fi fost nici o speranţă. În acelaşi fel este privită şi Noua Arcă a Bisericii noastre, împotriva căreia ereticii au lansat un război inevitabil asupra noastră, prin intermediul celor prezenţi care au decis să lase o notă ca voi să aveţi în cele scrise aici mijloacele de susţinere şi apărare a Ortodoxiei voastre împotriva unor astfel de duşmani cu mult mai sigur şi mai în siguranţă. Dar, ca această compunere să nu fie în întregime obositoare pentru cei simplii, noi am decis să întrupăm problema în limbajul comun, scriind următoarele: Din vechea Romă au venit anumite persoane care au învăţat acolo să ţină obiceiuri latine. Cel mai rău este felul în care, fiind dintre bizantini (adică, greci), născuţi şi autentici, ei nu numai că şi-au schimbat credinţa, ci chiar duc un război contra dogmelor şi adevărurile ortodoxe ale Bisericii Răsăritene care ne-au fost transmise de către Hristos şi divinii săi Apostolii şi Sfintele Concilii ale Sfinţilor Părinţi. [detalii...]

 

Referitor la Controversa despre Calendar - Un prieten comenta faptul că „Controversa despre calendar” din Biserica Ortodoxă cu greu dacă ar fi valorat atenţia excesivă dată acesteia, în special când acesta a dus la ruperea comuniunii dintre episcopate („jurisdicţii”). În plus, nu este nici o justificare pentru întrerupere. Istoria Bisericii timpurii, spunea el, prezintă o varietate de calendare (mai precis, câteva Paschalia) – în Asia Mică, Constantinopole, Alexandria, Roma, Irlanda, etc. – fără schismă sau pierderea inter-comuniunii. De exemplu Sf. Policarp de Smirna, un ucenic personal al Sf. Ioan Teologul, l-a vizitat pe Papa Anicetus în Roma. Primul era un Quartodecimen care celebra Crucificarea, Odihna Domnului şi Învierea (Pashca) pe 14, 15 şi 16 Nisan (în ce zile ale săptămânii cădeau acestea), însăşi datele din Calendarul Evreiesc, al Răscumpărării Domnului. Calendarul Ortodox admitea celebrarea numai după Paştele Evreiesc, după echinocţiul de primăvară al lunii. Policarp nu a putut fi înduplecat să-şi modifice Paschalionul său; cu toate acestea, ei au făcut o liturghie cu Policarp în calitate de preotul principal „din reverenţă”. [detalii...]

sus

horizontal rule

ORTODOXISM

Tradiţia şi Părinţii bisericii

Cuvântul lui Dumnezeu în învăţătura apostolică verbală

 

'Dacă nu o găsesc în vechile Scripturi, nu cred Evanghelia; când le-am spus, este scris, mi-au răspuns că aceasta rămâne de dovedit. Dar pentru mine Isus Hristos este în locul unde totul este antic: crucea Lui şi moartea şi învierea şi credinţa care este prin El sunt monumente neatinse ale antichităţii...' Ignatius al Antiohiei, Epistola către Filadelfieni 8, 2 (c. 110 d. Hr.). 'Urmaţi pe episcop, toţi, aşa cum Isus Hristos îşi urmează Tatăl şi cum prezbiterii urmează pe apostoli. Cât despre diaconi, respectaţi-i ca pe Legea lui Dumnezeu. Nimeni să nu facă nimic cu referire la Biserică, fără episcop. Euharistia poate fi privită ca fiind legitimă doar când este sărbătorită de episcop sau de către delegatul lui oficiant. Unde este episcopul , acolo să fie comunitatea, la fel cum unde este Isus Hristos, acolo este Biserica catolică.' Ignatius al Antiohiei, Epistola către Simirneni 8. [detalii...]

horizontal rule

Puteţi citi alte articole de apologetică

pe pagina de Apologetică a Bibliotecii Misiunii Vox Dei

 

 [Apasă aici pentru detalii]

sus

 


Ce este nou?

Pagină de căutare!

Prin intermediul acestei pagini ai posibilitatea de a căuta diverse articole, subiecte de interes, precum şi pasaje din Scriptură. Apasă aici!

 

CHAT Creştin! Aici poţi să vorbeşti online pe teme de Apologetică, Teologie sau să îţi faci prieteni noi. Tot ce trebuie să faci e să intri cu un user (de preferinţă numele tău mic) apăsând aici.

 

FORUM de discuţii pe teme Teologice, Apologetice şi discuţii libere! [apasă aici pentru detalii]

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe paginile fiecărui subiect de studiu găsiţi o serie de articole de interes.

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole noi la subiectele doctrinare despre:
 
HRISTOLOGIE
(doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE
(doctrina despre Duhul Sfânt şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE
(doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE(doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE
(doctrina despre mântuire)
 
BIBLIOLOGIE
(doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE
(doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE
(doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE
(doctrina despre lucrurile viitoare - sfârşitul)
 
Apasă pe titluri pentru a accesa paginile cu aceste subiecte
Newsletter gratuit!

Apasă aici dacă doreşti să primeşti lunar pe email notificări despre apariţia următorului număr al Publicaţiei de Apologetică

 

Cartea de Oaspeţi

Apasă aici dacă doreşti să semnezi sau să citeşti Cartea noastră de Oaspeţi.

 

Citeşte Biblia online!

Citeşte Biblia Online!


 Înapoi Înainte 
Copyright © 2003 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate