Arhiva Contact Despre noi Link-uri
 Apologetica
 

 

 

Arhiva
Contact
Colaboratori
Despre noi

Cuprins Publicaţie
NOSTRA AETATE
Apologetica
Teologie
Hegeomai
Istorie
Pastorala
Studiu Biblic
Site-uri Baptiste
Articole
Media
Poşta Redacţiei

Watch videos at Vodpod and more of my videos

 


Pagina de Apologetică

 

 

Octavian C. Obeada

Pagina de Apologetică este realizată de

 

Octavian C. Obeada

Preşedintele Misiunii Vox Dei

Apologet Baptist

 

În acest număr:

 

Al Treilea Conciliu Ecumenic - Ephesus, 431 A.D.

horizontal rule

Conciliul de la Efes – 431 d. Hr. 

 

Nestorius, care a fost condamnat într-un conciliu la Roma pe 11 august 430, a cerut împăratului Teodosius II să convoace acest conciliu. Împăratul s-a decis prin urmare să-l convoace împreună cu co-împăratul Valentinian III şi cu acordul lui Papa Celestine I. Scrisoarea lui Teodosius din 19 noiembrie 430 cerea tuturor celor care au fost convocaţi să se prezinte la Efes pe 7 iunie 431, sărbătoarea Rusaliilor. [continuare aici...]

horizontal rule

Linşarea lui Nestorius

 

Un articol de rubrică de Stephen M. Ulrich Institute for Holy Land Studies

 

 

NESTORIUS. Mulţi oameni, din civilizaţia apuseană, nu-l cunosc pe acest om. Dacă cunosc numele, ei au doar o vagă înţelegere a acestui om şi a grupului pe care-l reprezintă el. Numele Nestorius sau Nestorian la un nivel popular este folosit pentru a stigmatiza. Acest nume divizează lumea Creştinismului în două grupări.

 

Nestorius s-a născut în mod probabil din părinţi persieni şi şi-a petrecut anii săi timpurii la Germanicia în Siria Eufratensis, Maras din prezent în sudul Turciei. El a devenit ele al lui Theodore de Mopsuestia şi a studiat la Antiohia înainte de a deveni călugăr lângă Mănăstirea Euprepius şi un presbiter (preot) la scurt timp după aceia. El a dobândit o mare reputaţie pentru ascetism, ortodoxism şi elocvenţă. El a fost desemnat Eparhiei de Constantinopole de către Teodosius II în 428 d. Hr. Deşi data exactă a naşterii sale nu este cunoscută, moartea sa a avut loc la scurt timp după Conciliul de la Calcedon în 451.

 

CYRIL. Aproape la fel de obscur ca şi Nestorius, Cyril a fost antagonistul principal faţă de Nestorius. El s-a născut în Alexandria din părinţi greci (păgâni) în jurul anului 375 d. Hr. Cyril a fost destinat pentru o carieră eclesiastică la o vârstă timpurie. Unchiul său, Theofilus, era Patriarh de Alexandria şi a convocat Sinodul de la Oak în 403 d. Hr. unde Cyril l-a asistat. El l-a urmat pe unchiul său în Eparhia din Alexandria în 412 şi a reţinut această poziţie până la moartea sa în 444. [continuare aici...]

horizontal rule

Erezia Fantomei: A condamnat Conciliul de la Efes (431) Chiliasmul?

 

Michael J. Svigel, Th.M., Ph.D. student,

Dallas Seminary

 

Introducere

 

O resursă populară catolică afirmă, „În ceea ce priveşte mileniul, noi [Catolicii] tindem să fim de acord cu Augustin şi, în mod derivat, cu amilenialiştii. . . În anii 1940 Sfântul Oficiu a judecat că premilenialismul ‚nu poate fi predat cu siguranţă’, deşi Biserica nu a definit în mod dogmatic această chestiune”1. Pe de altă parte, un scriitor care comenta asupra istoriei gândirii milenare notează, „După Augustin, Biserica a crezut de mult că domnia sfinţilor prezisă de Apocalipsa era deja în operaţie prin propriile sale oficii bune, şi a arătat puţin entuziasm pentru ideea că Hristos s-ar întoarce în mod iminent să ridice o împărăţie pământească: într-adevăr, Conciliul de la Efes a declarat un astfel de crez eretic în 431”2. Problema de aici ar trebui să fie imediat de evidentă. A condamnat Conciliul de la Efes din 431 Chiliasmul ca erezie sau nu? Cu siguranţă, adevărul trebuie să fie undeva între „Biserica nu a definit din punct de vedere dogmatic această chestiune” şi „Conciliul de la Efes a declarat un astfel de crez eretic”.

 

Erezia Fantomei: Două tradiţii

 

Studentul istoriei milenialismului va învăţa curând că două tradiţii separate referitoare la acest subiect sunt propuse în mod curent. Cea mai veche tradiţie a scriitorilor din istoria milenialismului apare a fi ignorantă de oricare condamnare presupusă a Chiliasmului în oricare capacitate oficială şi dogmatică din istoria creştină timpurie3. Orice menţiune a unei condamnări oficiale de la Conciliul de la Efes lipseşte în mod evident din ceea ce apare a fi altceva prin lucrările din istoria milenialismului4. Deşi D. T. Taylor sugerează că Papa Damasus „a denunţat oficial Chiliasmul” la Roma în 373 d. Hr., el nu se referă la nici o condamnare din partea celui de-al treilea conciliu ecumenic5. De asemenea, D. H. Kromminga nu face nici o menţiune a presupusei condamnări în lucrarea sa standard despre milenialism, ci mai degrabă descrie o „subzistenţă treptată de chiliasm în biserica antică”, şi scrie, „Despre eforturile de reprimare împotriva chiliasmului nu apare nici o urmă”6. C. Cooper notează, „Din al 3lea şi până în al 5lea secol Chiliasmul a fost confruntat viguros şi a fost pus la pământ în mod crud, deşi aceasta nu a fost declarat în mod oficial o erezie. Acesta a fost mai degrabă penibil, deoarece anterior aproape că oricine fusese un Chiliast. . . Între Chiliasm şi acuzarea de erezie stă canonizarea lui Iustin Martirul şi Irineu”7. Într-o altă lucrare despre istoria mileniarismului, sub o sub-secţiune intitulată „Biserica se întoarce împotriva Milenarianilor”, Michael St. Clair nu face nici o indicare a vreunei condamnări la Conciliul de la Efes8. În final, Frederic J. Baumgartner apare să fie în totală ignoranţă a vreunei condamnări oficiale la Efes atunci când scrie, „Soluţia pentru anxietatea milenială oferită de Augustin de Hippo a devenit rapid cea acceptată pentru Creştinismul latin, în timp ce prin anul 400, pentru Biserica Greacă, mai preocupată cu disputele asupra naturii lui Hristos, absenţa Donatismului a redus sensul urgenţei mileniale”9. [continuare aici...]

horizontal rule

Monofizitismul

 

Aprinsul protest ridicat în Egipt împotriva lui NESTORIUS, susţinut de influenţa curţii, a fost dus aşa de departe încât acesta a dus la o reacţie puternică. Erezia Nestoriană a fost condamnată deoarece ea tindea să îl despartă pe Hristos în două fiinţe, una Dumnezeu şi cealaltă om, şi de a privi locuirea ultimei de către prima ca diferind în grad de locuirea de Divinitate, a patriarhilor şi profeţilor Vechiului Testament. Persecutarea crudă a lui Nestorius (care, deşi el a mers fără îndoială prea departe în unele din declaraţiile sale, a fost gata să califice multe dintre ele), tratamentul aspru al învăţatului şi sfântului Theodoret, şi a suprimării forţate a învăţăturii şcolii Siriene, a produs o mare indignare, şi atunci când împăratul Teodosius II a murit, şi a fost urmat în 450 de Marcian, reacţia împotriva Monofizitismului a izbucnit şi mai aprins ca o consecinţă a violenţei şi lungii durate a acelor măsuri de represiune. Cyril a murit în 444, şi a fost urmat de Dioscorus, un om de pasiuni egal de violente şi duh nemilos, dar de un mai puţin control de sine şi îndemn diplomatic. Cyril însuşi fusese vinovat de confundarea naturilor divine şi umane a lui Hristos atât de complet precum Nestorius fusese vinovat de divizarea lor, şi atâta timp cât el şi Teodosius II a supravieţuit, ceea ce a fost mai apoi condamnat ca erezia Monofizită era în urcare. Extremele se întâlnesc foarte frecvent, şi aceasta a susţinut nedrept faptul că Cyril, când el a insistat asupra supremaţiei personale a Logosului peste Omenire, a divizat de fapt Persoana lui Hristos aşa de mult cum a făcut şi Nestorius, când a învăţat că natura umană nu era nimic mai mult decât o anexă faţă de Dumnezeire (Dorner, On the Person of Christ [Despre Persoana lui Hristos], I. div. ii. pp. 67-71, unde totuşi, există o oarecare „confuzie de substanţă” în felul în care autorul tratează întrebarea referitor la dacă Dumnezeirea putea în sine să sufere durere, creşterea, sau diminuarea prin asocierea cu omenire). [continuare aici...]

horizontal rule

Nestorianismul

 

Apollinarianismul a fost o reacţie împotriva Arianismului.

Arius a negat că Fiul era în deplinul sens Dumnezeu.

Apollinarius a negat că El era în deplinul sens Om.

 

 

I.                  Nestorianismul o reacţie împotriva Apollinarianismului

 

Nestorianismul, a treia mare erezie, a fost în cadrul ei o reacţie împotriva Apollinarianismului. Ca şi Arianismul, acesta a izvorât sin Şcoala din Antiohia. Apărătorii săi (ca mulţi teologi moderni) au început cu concepţia lui Hristos ca Om, şi căutat o cale de conciliere a concepţiei aceleia cu crezul tradiţional în Dumnezeirea Sa.

 

II.              Theodore de Mopsuestia

 

Părintele Nestorianismului a fost Theodore de Mopsuestia (acest nume straniu este Μόψου ἑστία, inima centrului de cult al zeului Mopsus, un nume local pentru Apollo). Mopsuestia era în Cilicia undeva la este de Tarsus. Teodore, episcopul ei, era un prieten al lui Sf. John Chrysostom şi era faimos pentru comentariile sale asupra Bibliei, care a câştigat pentru el în Creştinismul vorbitor de siriană titlul de Expozitor. Metoda sa era critică, raţională şi istorică, şi el anticipa anumite rezultate ale studiului critic modern. Dar învăţătura sa despre Întrupare era nesatisfăcătoare. [continuare aici...]

 

sus

Abonare gratuita!

Introdu adresa de email:

Delivered by FeedBurner

Foloseste formularul de mai sus pentru a te abona GRATUIT la Publicatia de Apologetica pe email. Mesajele sunt trimise doar cand apare un numar nou al Publicatiei si abonarea este absolut Gratuita!

DE CITIT!!!!

Biblia Online - versiunea Dumitru Cornilescu tocmai a fost actualizată la versiunea 1.0! Sunteţi invitaţi să o vedeţi - şi să o folosiţi! Acum într-o nouă interfaţă, cu motor de căutare propriu şi plan de citire a Bibliei într-un an!

 

Forum - actualizat şi diversificat, securitate crescută, caracteristici de ultima ora

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole la subiectele doctrinare despre:

 
HRISTOLOGIE (doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE (doctrina despre Duhul Sfânt şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE (doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE (doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE (doctrina despre mântuire)
 
BIBLIOLOGIE (doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE (doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE (doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE (doctrina despre lucrurile viitoare - sfârşitul)
Cartea de Oaspeţi

Semneaza in Cartea de Oaspeti

Apasă aici pentru a semna sau vizualiza Cartea de Oaspeţi

 Înapoi Înainte
Copyright © 2003 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate