Hartă Site Contact Despre noi FORUM
 Apologetică
 


Home
Arhiva editurii

Cuprins Publicaţie
EDITORIAL
Apologetică
Teologie
Istorie
Pastorală
Literatură
Mărturisiri
Proiectul Betania
Mass-Media
Ştiri
POŞTA REDACŢIEI

Colaboratorii

 


Pagina de Apologetică

 

 

Octavian C. Obeada - Apologet Baptist

Pagina de Apologetică este realizată de

Octavian C. Obeada

Preşedintele Misiunii Vox Dei

Apologet Baptist

 

 

La pagina Apologetică din această lună facem cunoscut ce-l de-al treilea conciliu ecumenic,  care a avut loc la Efes în anul 431 d. Hr. Conciliul de la Efes printre alte teme şi dezbateri, încearcă să clarifice învăţăturile Biblice referitoare la natura lui Isus Hristos, şi să stabilească rolul pe care îl joacă Maria, mama Sa, în doctrina Hristologică a naturii şi fiinţei lui Cristos.

 

Nestorius - unul din personajele care a pus sub semnul întrebării rolul Mariei, motiv pentru care a fost şi condamnat de acest Conciliu - s-a născut (în mod probabil) din părinţi persieni şi şi-a petrecut anii săi timpurii la Germanicia în Siria Eufratensis (Maras din prezent, în sudul Turciei). El a devenit elev al lui Theodore de Mopsuestia şi a studiat la Antiohia înainte de a deveni călugăr lângă Mănăstirea Euprepius şi un presbiter (preot) la scurt timp după aceia. El a dobândit o mare reputaţie pentru ascetism, ortodoxism şi elocvenţă. El a fost desemnat Eparhiei de Constantinopole, de către Teodosius II în 428 d. Hr. Deşi data exactă a naşterii sale nu este cunoscută, moartea sa a avut loc la scurt timp după Conciliul de la Calcedon în 451.

 

Nestorius şi urmaşii săi au văzut pe Maria ca o simplă femeie ce a dat naştere unui om. Ei l-au socotit pe Hristos drept „Logosul” ce a locuit în Omul Isus. Prin urmare Maria este considerată Christotokos, care în termeni greceşti  înseamnă „purtătoare-de-Hristos”.

 

Conciliul de la Efes, datorită învăţăturii care stabileşte pe Maria a fi Christotokos, ia decizia de a socoti pe Nestorieni drept eretici. Participanţii acestui Conciliu ajung la concluzia că natura lui Isus este atât divină cât şi umană, un om complet într-o singură persoană. În urma acestei învăţături, Maria devine Theotokos, adică „purtătoare-de-Dumnezeu”, deoarece ea a dat naştere atât la natura divina cât şi la cea umană. Despre aceste detalii puteţi citii mai multe în articolele de mai jos pe care le punem la dispoziţia dumneavoastră pe paginile acestei publicaţii.  

 

În concluzie, este de reţinut faptul că Conciliul de la Efes l-a condamnat pe Nestorius nu din motive teologice, ci din simplul fapt că acesta nu s-a prezentat la somaţia sinodului şi pentru că din scrisorile lui, scrise către cel care a prezidat Conciliul, nu a subscris Crezului pe care episcopii adunaţi la Efes l-au redeclarat, adică Crezul acceptat la Nicea şi cel acceptat în 381, la Conciliul de la Constantinopole.

 

La secţiunea de Ortodoxism, în această lună prezentăm două articole care dezvăluie realitatea lumii ortodoxe. În primul articol vom vedea atitudinea ortodoxă faţă de icoane, aşa cum s-a dezvoltat ea în decursul istoriei, iar al doilea articol priveşte Ortodoxismul din punctul de vedere calvinist. Autorul Jack Kinneer, îşi spune din propria sa confesiune religioasă, ceea ce a văzut şi a descoperit la ortodocşi, în calitatea sa de profesor la un seminar teologic ortodox.  

Dacă sunteţi interesaţi să ne sugeraţi subiecte de studiu,

o puteţi face pe adresa misiunii.

 

Orice comentariu poate fi trimis la adresa:
apologetics@voxdeibaptist.org

sus

Conciliul de la Efes

 

 

Conciliul de la Efes – 431 d. Hr. Nestorius, care a fost condamnat într-un conciliu la Roma pe 11 august 430, a cerut împăratului Teodosius II să convoace acest conciliu. Împăratul s-a decis prin urmare să-l convoace împreună cu co-împăratul Valentinian III şi cu acordul lui Papa Celestine I. Scrisoarea lui Teodosius din 19 noiembrie 430 cerea tuturor celor care au fost convocaţi să se prezinte la Efes pe 7 iunie 431, sărbătoarea Rusaliilor. [detalii...]

 

Erezia Fantomei: A condamnat Conciliul de la Efes (431) Chiliasmul? - A condamnat Conciliul de la Efes din 431 Chiliasmul ca erezie sau nu? Cu siguranţă, adevărul trebuie să fie undeva între „Biserica nu a definit din punct de vedere dogmatic această chestiune” şi „Conciliul de la Efes a declarat un astfel de crez eretic”. [detalii...]

 

Monofizitismul - Aprinsul protest ridicat în Egipt împotriva lui NESTORIUS, susţinut de influenţa curţii, a fost dus aşa de departe încât acesta a dus la o reacţie puternică. Erezia Nestoriană a fost condamnată deoarece ea tindea să îl despartă pe Hristos în două fiinţe, una Dumnezeu şi cealaltă om, şi de a privi locuirea ultimei de către prima ca diferind în grad de locuirea de Divinitate, a patriarhilor şi profeţilor Vechiului Testament. [detalii...]

 

Nestorianismul - A treia mare erezie, a fost în cadrul ei o reacţie împotriva Apollinarianismului. Ca şi Arianismul, acesta a izvorât sin Şcoala din Antiohia. Apărătorii săi (ca mulţi teologi moderni) au început cu concepţia lui Hristos ca Om, şi căutat o cale de conciliere a concepţiei aceleia cu crezul tradiţional în Dumnezeirea Sa. [detalii...]

 

Linşarea lui Nestorius - Acest articol va trata în principal perioada de timp din jurul Conciliului de la Efes, 431 d. Hr., între 425 şi 435. Prin vremea Conciliului, un conflict sever între Nestorius şi Cyril era epidemic. Conflictul este cel mai adesea perceput a fi o dispută teologică, care fără îndoială că a şi fost, dar mulţi pot să ignore situaţia politică şi să se ocupe numai cu percepţiile şcolilor teologice de gândire. [detalii...]
 
Dezvoltarea doctrinelor romane despre Maria – Preocuparea Conciliului de la Efes era afirmarea că Isus era Dumnezeu şi nu că Maria era Mama lui Dumnezeu. De fapt Conciliul de la Efes a înţeles-o astfel. Chiar şi Papa John recunoaşte acest fapt de bază. Pericolul era că această interpretarea clară era pierdută în anii ce au urmat. Ca un exemplu în introducerea Papei John la Catechesis a sa, cel care a făcut introducerea face această remarcă: „Conciliul de la Efes a învăţat că Maria este într-adevăr Mama lui Dumnezeu, din moment ce ea a dat naştere la a Doua Persoană a Trinităţii care a devenim om de dragul nostru”.
[detalii...]

 

Dovadă Scripturală: Maria nu este mama lui Dumnezeu - Pe la sfârşitul secolului al 4lea, Maria mama lui Isus, cunoscută în prealabil faţă de apariţia lui Constantin ca purtătoare-de-Hristos (grecescul Christotokos), se făcea referinţă la ea ca purtătoare-de-Dumnezeu (theotokos). Astfel s-a născut doctrina despre Maria, mama lui Dumnezeu, un titlu străin faţă de Scriptură unde ea este numită doar mama lui Isus. [detalii...]

 

Maria – Fapt şi Ficţiune - O mare chestiune de atenţie este arătată în ceea ce priveşte persoana lui Maria, mama lui Isus. Rugăciunile către Maria au fost scrise şi ele sunt recitate de sute şi mii de catolici, din întreaga lume, în fiecare zi. Susţin scripturile o astfel de adorare şi devoţiune faţă de Maria? [detalii...]

sus

 

 

ORTODOXISM

 

 

Zdrobitori şi pupători

 

De ce s-au ucis ortodocşi unii pe alţii în privinţa icoanelor - de Bradley Nassif. Pentru mulţi din Vestul de astăzi, devoţiunea ortodoxă faţă de icoane pare ciudată, în special practica sărutării lor. Şi când învăţăm că pentru mai multe de 100 de ani în Evul Mediu timpuriu argumentele s-au înfuriat în privinţa picturilor cu Isus, cauzând una dintre cele mai mari răscoale politice, culturale şi religioase în istoria creştină – ei bine, noi nu înţelegem aceasta. [detalii...]

O privire calvinistă la Ortodoxism

de Jack D. Kinneer

 

În timpul studiilor mele la Seminarul Teologic Ortodox Sf. Vladimir, eram adesea întrebat de studenţi, „Sunteţi ortodox?” Mi se părea adesea penibil să fiu întrebat o asemenea întrebare. Credem despre mine că sunt din punct de vedere doctrinar ortodox. Am fost un slujitor în Biserica Presbiteriană Ortodoxă. Aşa că puteam pretinde cuvântul ortodox. [detalii...]

Puteţi citi alte articole de apologetică

pe pagina de Apologetică a Bibliotecii Misiunii Vox Dei

 

 [Apasă aici pentru detalii]

sus

 


Ce este nou?

FORUM de discuţii pe teme Teologice, Apologetice şi discuţii libere!

[apasă aici pentru detalii]

 

Pe pagina de Resurse Baptiste a site-lui, veţi găsi o o serie de subiecte de studiu:

 

Apologetică

Biografii

Etică

Istorie Creştină

Scrieri Primele Secole

Teologie Sistematică

 

Pe paginile fiecărui subiect de studiu găsiţi o serie de articole de interes.

 

Pe pagina de Teologie Sistematică puteţi găsi o serie de articole noi la subiectele doctrinare despre:
 
HRISTOLOGIE
(doctrina despre persoana lui Isus Hristos)
 
PNEUMATOLOGIE
(doctrina despre Duhul Sfânt şi alte duhuri)
 
ANTROPOLOGIE
(doctrina despre om, aşa cum a fost creat el)
 
HAMARTIOLOGIE
(doctrina despre păcat)
 
SOTERIOLOGIE
(doctrina despre mântuire)
 
BIBLIOLOGIE
(doctrina despre Biblie)
 
COSMOLOGIE
(doctrina despre creaţie şi istorie)
 
ECLESIOLOGIE
(doctrina despre trupul lui Hristos - Biserica)
 
ESCATOLOGIE
(doctrina despre lucrurile viitoare - sfârşitul)
 
Apasă pe titluri pentru a accesa paginile cu aceste subiecte
Newsletter gratuit!

Apasă aici dacă doreşti să primeşti lunar pe email notificări despre apariţia următorului număr al Publicaţiei de Apologetică

 

Cartea de Oaspeţi

Apasă aici dacă doreşti să semnezi sau să citeşti Cartea noastră de Oaspeţi.


 Înapoi Înainte 
Copyright © 2003 Vox Dei Baptist Ministries. Toate drepturile rezervate